На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.
Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше, паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.
Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:
ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.
Адреса даної особи.
ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.
Загальна кількість осіб.
Назва та адреса органу, до якого подається довідка.
Прізвище та підпис паспортиста.
Прізвище і підпис начальника
Дата.
Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані. Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.
Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?
Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.
Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.
Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?
Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.
Другий варіант — отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).
Так, відповідно до ст. 10 ЗУ «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення формування баз персональних даних фізичних осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.
Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.
Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.
Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).
На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.
Tags: довідка про склад сім'ї, форма №3
Скажіть, будь ласка, чи є правомірним зі сторони ЖЕКу вимагати оплату, в розмірі: 11,50 грн., за видачу довідки з місця проживання про склад сім’ї та прописки (форма №2)? Наскільки мені відомо ЗУ «Про інформацію» гарантує надання даної довідки безоплатно. Закон ж на стороні споживача!
Відповідь: ви вірн окваліфікували ваші взаємовідносини та знаєте свої права, як і відповідь на ваше питання- не правомірно. Пишіть скаргу
Доброго дня! Підкажіть, будь ласка, скільки коштує довідка ЖЕД про місце прописки та склад сім»ї померлого на день смерті(розгорнута). Наразі прописано 3 особи, Жед вимагає 660 гривень(220 грн за кожну). Наскільки це правомірно?
Відповідь: неправомірно, довідки мають надаватися безкоштовно.
Доброго дня! Підкажіть, будь ласка, скільки коштує довідка ЖЕД про місце прописки та склад сім»ї померлого на день смерті(розгорнута). Прописано 3 особи. ЖЕД вимагає 660 гривень(220 грн за кожну довідку).
Відповідь: взагалі то вона має бути безкоштовна.ЗУ «Про інформацію» це передбачає.
При видачі довідки по склад сім’ї вписують також і тих, хто виписаний і дату виписки. Чи є це правомірним? І як отримати довідку без інформації про виписаних?
Відповідь: нормативно-правового акту, який би регулював видачу такого рода довідок немає, тому питання виключно має регулюватися ЗЦ «Про інформацію! та «про звернення громадян». Окрім того, не бачимо перешкоди у зазначенні інформації, яку ви вказали, якщо вона відповідає дійсності.
Підскажіть будласка мені потрібно отримати довідку про те що з нами не проживає прописана людина. Але після зібраних копій паспортів3-х сусідів і їх підписів заповненого акту в мене почали вимагати тех паспорт на дом, і моя дитина записана в домову але немае в ній штампу що він проживає і мені відмовили поки я все не донесу. Це правомірно?
Відповідь: неправомірно, просіть письмову відмову
Добрый день!
Для оформления договора с киевгазом нужна справка ф3, в квартире прописано и проживает семья из 3 человек, все с паспортами и соответствующими штампиками, владелец квартиры пришел в жэк за этой справкой, но нужны паспорта все членов семьи.
И вот вопрос, зачем нужны 3 паспорта, если он владелец и на каком основании им необходимы остальные паспорта?!
Відповідь:нормативного правового регулювання щодо надання цієї довідки немає, тому орган вправі запросити, на його розсуд, потрібний перелік документів. Якщо не згодні, маєте право писати скаргу
чи маює право організація на відмову видачі довідки про склад сім»ї та прописку, якщо є заборгованість?
Відповідь: немає, підстава — ЗУ «Про інформацію», ЗУ «про звернення громадян»
Доброго дня! Підкажіть будь-ласка, які документи потрібно, щоб ЖЕК видав довідку про склад сім»ї? І якими нормативно-правовими актами це регулюється?
Відповідь: прямих нормативно-правових актів немає, все що регулює описано в статті на сайті.
Добрий вечір. селищна рада вимагає документ про право власності на будинок, для видачі довідки про склад сім»ї. тільки по домовій книжці відмовляються надати. як порадите діяти в даній ситуації?
Відповідь: просити письмову вмотивовану відмову, та оскаржувати
В ДМС можуть мене зареєструвати з дітьми (на випадок якщо незнайомі згодяться приписати),якщо я прописана в іншому місті.Можливо тимчасова реєстрація.Можливості поїхати немає і ще довго не буде, бо вагітна а їхати далеко.
Відповідь: можліва тимчасова