На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.
Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше, паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.
Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:
ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.
Адреса даної особи.
ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.
Загальна кількість осіб.
Назва та адреса органу, до якого подається довідка.
Прізвище та підпис паспортиста.
Прізвище і підпис начальника
Дата.
Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані. Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.
Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?
Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.
Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.
Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?
Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.
Другий варіант — отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).
Так, відповідно до ст. 10 ЗУ «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення формування баз персональних даних фізичних осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.
Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.
Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.
Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).
На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.
Tags: довідка про склад сім'ї, форма №3
Доброго дня. Нещодавно з грмадянською дружиною переїхали на квартиру, до знайомих в село. В сільській раді відмовили у видачі довідки про склад сімї без договору аренди квартири.
Чи є інші обставини за яких ми можемо отримати довідку про підтвердження фактичного проживання в цій квартирі.
Відповідь: відмова в наданні довідки є незаконною. Просіть письмову відмову
Скажіть,будь ласка,як можна отримати довідку про склад сімї моєї мами яка недавно померла. Довідка необхідна для предявлення нотаріусу для відкриття спадкової справи.Організація яка видає ці довідки вимагає від мене будинкової книги на квартиру де проживала мама. Книги у мене немає.Я приписана у ін. місті.
Відповідь: просіть довідку на померлу, з засвідченням хто в цілому проживав за цією адресою.
Добрый день! Подскажите пожалуйста, мы с мужем прописаны в разных местах, двое детей прописаны со мной а третьго хотим прописать у мужа. Для получения удостоверения многодетной семья нужна справка о составе семьи. Правильно ли я понимаю, нужно брать две справки? Или все дети должны быть прописаны в одном месте?
Відповідь: або всі зареєстровані за одним місцем, або дві довідки та один акт фактичного обстеження умов проживання
Доброго дня.
Після продажу кредитної квартири батьків дівчина (17 років) не має пописки в Україні, але вона проживає разом з бабусею в квартирі, де власно бабуся і прописана. Після вступу до ВНЗ для отримання стипендії в банк їй треба принести Форму 3 з ЖЕК, що вона дійсно проживає зі своєю бабусею. Чи можуть їй або бабусі таку форму видати?
Дякую
Відповідь: можуть
доброго дня скажіть будь-ласка,де мені взяти довідку про слад сім’ї,якщо в мене немає реєстрації і прописки?
Відповідь: нажаль, ні де. Просіть Акт обстеження у ЖЕКу за фактичним місцем проживання
Підскажіть будь-ласка. я є учасником бойових дій. хочу оформити пільги по сплаті за комунальні послуги та кварплату.справа в тому,що я разом із сім*єю(дружиною і сином) проживаю не по місцю реєстрації. Фактично проживаємо у квартирі, власником якої є моя рідна сестра. на даний момент в квартирі нікто не прописаний. Які документи мені потрібно зібрати і куди звертатись??
Відповідь: перелік документів в статті на сайті, процедура описана також в статті, додатково необхідно надати підвтердження не отримання такої пільги за місцем реєстрації
Доброго дня. Підкажіть, будь ласка, які документі необхідно надати у ЖЕК для отримання «форми№3»
Відповідь: закон не регулює це питання напряму. Тому заяву та документи, підтверджуючі що ви власни/відповідальний наймач
Підскажіть будь-ласка.Я за рішенням суду отримала будинок в селі.та люди які були приписані не виписались.власник будинку вже я.як можна їх виписати?і по моїм даним прописано 2 людини,але я не впевнена що тілбки2 .де я можу дізнатись хто прописаний в будинку? Сільська рада не веде приписку , отож даних немає.а
районний паспортний стіл має дані по фаміліях а не по адресах.дякую!
Відповідь: ви виписати самостійно без згоди прописаних можете лише за рішення суду, а так прописані самі мають виписуватись.
Щодо переліка зареєстрованих: то або ДМС, або сільрада, домова книга, якщо є.
дякую, можуть, але не дають…посилаються на якісь вказівки, відправляють в ДМС, але там відповіли, що відношення не мають до паспортиста ЖЕК, заяву написали зранку.
Відповідь: пишіть скаргу.
Доброго дня! Для відкриття спадкової справи, необхідно в нотконтору подати довідку ф-3, в ЖЕК нам відмовили.. так як у нас відсутній другий паспорт особи, яка прописана в квартирі, але його не має на території України. Що робити в такій ситуації?
Відповідь: писати скаргу на жек, до чого тут паспорт особи, можуть надати довідку про фактичну кількість зареєстрованих за документом особи, що звертається