На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.

Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше,  паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.

Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за   призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих  у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:

ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.

Адреса даної особи.

ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.

Загальна кількість осіб.

Назва та адреса органу, до якого подається довідка.

Прізвище та підпис паспортиста.

Прізвище і підпис начальника

Дата.

Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління  житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані.  Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.

Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?

Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.

Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.

Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?

Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.

Другий варіант —  отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).

Так, відповідно до ст. 10 ЗУ   «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення  формування баз персональних  даних  фізичних  осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.

Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.

Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.

Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).

На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.

 

Tags: ,

426 комментариев on Довідка про склад сім’ї: проблема отримання і варіанти її вирішення

  1. Людок:

    Який орган видає довідку про те,що дитина не приписана за адресою реєстрації батька.Нам видали в Соломянському ЖЕКУ довідку форми #3, сказали звертатись в адміністрацію…:(

    Відповідь: ЖЕК та ОСББ, чи Акт обстеження умов проживання

  2. Людок:

    Добрий день,хто на даний момент видає довідку про те,що дитина не прописана по адресі батька.Нам дали в Жеку просто довідку форма#3 і сказали звернутись в адмінітрацію за цією довідкою.Це така зараз процедура? Київ,Соломянський район

    Відповідь: ЖЕК та ОСББ, чи Акт обстеження умов проживання

  3. Людмила:

    Доброго дня, дайте будь-ласка відповідь, якщо чоловік з дружиною мають двоє дітей, не мають власного житла, зареєстровані та фактично проживають за різними адресами, вони вважаються подружжям чи ні? Як в такому випадку видається довідка про склад сім’і? Діти зареєстровані за місцем реєстраціі матері, допомога як малозабезпеченій сім’і буде призначена на 4 чи на 3 членів сім’і?

    Відповідь: подружжям. Подружжя та місце реєстрації- це різні факти, не залежні одна від одної.

  4. Василь:

    Секретар сільської ради при видачі довідок про склад сім»ї пише: «прописаний, але не проживає». Людина працює за 300 км від місця реєстрації і там винаймає житло. Чи має право він секретар так писати, чи це самодіяльність? І якщо так, то як розмежовуються ці поняття, тобто скільки днів (чи місяців) треба прожити за місцем прописки, щоб дали нормальну довідку.

    Відповідь: це повноваження особи, яка видає таку довідку, якщо такий факт має місце

  5. Тетяна:

    Дякую за відповідь, а де це можна почитати?

    Відповідь: нормативні акти вказані в кожній статті

  6. Тетяна:

    Чи мають право депутати міської ради надавати довідки в УПСЗН? Наприклад на субсидію або матерям одиначкам, і на якій підставі?

    Відповідь: мають, на підставі останніх змін до законів. УСЗ отримує інформацію від всіх органів

  7. Марія:

    Скажіть будь-ласка, нас зареєстровано за однією адресою три родини, я мати одиначка.Довідка про склад сімї видається з записом лише мене і дитини, чи всіх зареєстрованих?

    Відповідь: довідка видається за кількістю зареєстрованих, але в дохід УСЗ рахує лише склад родини, тобто вас та дитину

  8. Світлана:

    Мені потрібно для отримання допомоги як одинока мати довідка що я проживаю разом з дитиною.Хто повинен складати акт фактичного проживання ЖЕК чи соц захист?

    Відповідь: це і в компетенції ЖЕКу, і УСЗ

  9. Світлана:

    Добрий день! Підкажіть будь ласка як взяти довідку про склад сімї по місцю проживання але без прописки?

    відповідь: звернутися до ЖЕКу за місцем фактичного мешкання

  10. Іріна:

    ЖЕК відповідно до прописаного району?

    Відповідь: так

Добавить комментарий