На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.

Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше,  паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.

Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за   призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих  у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:

ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.

Адреса даної особи.

ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.

Загальна кількість осіб.

Назва та адреса органу, до якого подається довідка.

Прізвище та підпис паспортиста.

Прізвище і підпис начальника

Дата.

Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління  житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані.  Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.

Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?

Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.

Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.

Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?

Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.

Другий варіант —  отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).

Так, відповідно до ст. 10 ЗУ   «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення  формування баз персональних  даних  фізичних  осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.

Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.

Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.

Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).

На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.

 

Tags: ,

426 комментариев on Довідка про склад сім’ї: проблема отримання і варіанти її вирішення

  1. Людмила:

    Я з донькою прописана в приватному будинку, а мій чоловік (з яким перебуваю в громадянському шлюбі ) проживає з нами але прописаний в іншому місті. Йому потрібна довідка про склад сімї.Як і де її отримати?

    Відповідь: за місцем вашого мешкання візьміть акт обстеження проживання всіх вас разом

  2. Любов:

    Чи може отримати довідку про склад сім’ї дружина власника квартири, немаючи при цьому будинкової книги та небудучи там прописана?

    Відповідь: ні

  3. Николай:

    Без формы 3 (про состав семьи) на моё имя на дату выписки меня и моей семьи (2 года назад) с предыдущего места регистрации (дом тестя) секретарь жилкомиссии не согласовывает рапорт о выплате компенсации на поднаём жилья (документы, определённые приказом ведомства к рапорту прилагаются) — аргументирует необходимостью проверки законности нахождения в очереди на жильё на дату перерегистрации. Новая регистрация — при в/части, без предоставления жилплощади.
    В очередь зачислен давно, ранее периодически требовали Форму 3 — проверяли законность нахождения (суммарную жилплощадь делят на численность прописанных, дожно быть менее 7,5 кв.м для Киева). Крайняя форма 3 по предыдущей регистрации — 2007 года.
    Проблема в том, что у посредника ЖЕКа — в Центре коммунального сервиса (при ЖЕКе, но платно) отказались выдавать ф-3 по состоянию не на сегодня, кроме того, т.к. я прописан по другому адресу (в/часть). Таким образом, секретарь заморозил выплату компенсации (не согласовывает рапорт), а в Центре коммунального сервиса не дают такую справку. Как максимально быстро решить вопрос?

    Відповідь: писати скарги та звернення на цей орган

  4. Юлія:

    Доброго дня!
    Для отримання соцдопомоги на дитину необхідна довідка про склад сім’ї. З батьком дитини я розлучена, проживаю не за місцем прописки. Раніше жила в приватному секторі, домової книги не бачила і не можу її дістати. Як в такому випадку буть?

    Відповідь: взяти Акт обстеження у вуличного/квартального чи запросити УСЗ на обстеження та фіксацію проживання

  5. людмила:

    Працюю секретарем виконавчого комітету органу місцевого самоврядування. Чи можна видати довідку про склад сім’ї не вписавши всіх зареєстрованих до будинку (онуку з дітьми вказати,а бабу і діда ні?)Власник будинку-дід.

    Відповідь: не можна. Довідка надається за всіма зареєстрованими

  6. Андрій:

    Доброго дня! Допоможіть… повернувся з ЖЕКу ..Мені було відмовлено у наданні Форми 3.. Причина: відсутність оригіналу договору купівлі-продажу. Пояснюю їм та надаю: нотаріально засвідчену копію договору купівлі-продажу, Акт приймання передачі вказаного договору Банком на зберігання, оригінал Договору про іпотечний кредит та сам Іпотечний договір… В моїй квартирі ніхто не прописаний, довідка треба для надання в «Київгаз» при зміні власника. Чи насправді документи мої не є правомірними для надання Форми 3. Причому переоформив з такими довідками на себе вже усі комунальні служби..а тут таке ))).. Я то можу взяти в банку оригінал на день…Однак це вже діло принципу ..

    Відповідь: підстава неправомірна, оскаржуйте

  7. Олена:

    При оформленні соцдопомоги, СОБЕС вимагає дописати у довідку Ф2 «дитина проживає разом з матір’ю». ЖЕК протягом 6 років таку довідку видавав, а тепер відмовляється. Чи має право СОБЕС вимагати таку «дописку»?

    Відповідь: має, якщо в нього є підстави сумніватись у спільному проживанні. Можете запросити в УСЗ самостійно провести обстеження умов проживання та засвідчити факт спільного проживання

  8. Світлана:

    Чи правомірні дії селищної ради у відмові мені у наданні довідки про склад сім*ї, якщо я зареєстрована на одній вулиці(Петровського), а фактично проживаю на іншій(Котовського) в цьому селищі? Є акт обстеження депутата і свідки.

    Відповідь: довідку надають за зареєстрованою адресою, а за фактичним проживання -надають акт

  9. Світлана:

    Чи може отримати довідку про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні осіб власник квартири, якщо сам власник зареєстрований за іншою адресою?

    Відповідь: може

  10. Оксана:

    При оформленні довідки про склад сім’ї у мене вимагають крім мого паспорту(я є власником житла) і домової книги,ще й паспорти всіх зареєстрованих.Чи правомірні дії чиновників?

    Відповідь: ні, не правомірні. Запросіть в них письмову вимогу по наданню цих документів, та їх обгрунтування

Добавить комментарий