На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.
Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше, паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.
Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:
ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.
Адреса даної особи.
ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.
Загальна кількість осіб.
Назва та адреса органу, до якого подається довідка.
Прізвище та підпис паспортиста.
Прізвище і підпис начальника
Дата.
Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані. Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.
Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?
Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.
Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.
Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?
Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.
Другий варіант — отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).
Так, відповідно до ст. 10 ЗУ «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення формування баз персональних даних фізичних осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.
Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.
Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.
Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).
На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.
Tags: довідка про склад сім'ї, форма №3
Звернулася за формою 3 в свій ЖЕК, щоб оформити пільги на квартиру, як учасник бойових дій, паспортистка відмовила у наданні довідки, аргументуючи тим, що я повинна мати при собі акт на приватизацію квартири і паспорта всіх, хто проживає в квартирі. Чи правомірна ця вимога? Не можу отримати довідку вже 1,5 місяця через черги та дуже повільне обслуговування
Відповідь: ні не правомірна. Беріть письмову відмову в наданні довідки та оскаржуйте її
Добрий день!В соціальну службу,мені потрібно довідку про склад сімї,але жек не дає, тому що мої діти не мають реестрації.Правильно чи ні? Поясніть,
Дякую.
Відповідь: ні, відмова неправомірна, напишіть скрагу до прокуратури.
Добрий день!Мені потрібно довідку про склад сімї,але жек не дає, тому що мої діти не мають реестрації.Правильно чи ні? Поюсніть,
Дякую.
Відповідь: ні, відмова неправомірна
Мені потрібна довідка про склад сім’ї, я живу один в гуртожитку на теріторії заводу де працюю (є підозра що він не офіційно працює), мати в хостелі, батько на сході в полку «Азов». Прописка у всіх нас у Донецьку. Де мені брати цю довідку і чи треба вказувати в ній батка та мати коли я живу один? Дякую.
Відповідь: зверніться до адміністрації гуртожитку
Я є власником квартири. Прописаний ще син і його сім*я(дружина та двоє діток),та проживають на приватних квартирах без реєстрації.Менший мій син прописаний у свого тата(ми з ним розлучені). Тобто прописано у 2-хкімнатній квартирі 5 чоловік,а реально проживаю я і менший син(двоє). Волиньгаз нараховує середньоститистичний розхід газу на 5 чол відповідно, а не на двох.Коли ціни не так кусались,я питання не піднімала,а тепер хочу вияснити-де взяти довідку профактичне проживання людей у квартирі,щоб нараховували газ на 2 людей? Полфція відіслала у Центр соціальної політики,Центр відсилає до поліції.Де вихід?Дякую.
Відповідь: звернутися письмово по цю довідку, отримати таку ж письмову відмову, якщо така буде, та оскаржувати таку відмову
Куди звернутися за отриманням довідки про склад сім’ї студенту, який проживає в гуртожитку
Відповідь: до адміністрації цього гуртожитку
Помогите решить проблему. Я прописана по одному адресу, а муж по другому. Ребенок еще не прописан. Живем все по прописке мужа. Квартира свекрови. Нужна «довідка про склад сім’ї (муж,жена и ребенок)» в собез. Жек этим не занимается, а паспортистка может выдать справку только тех кто зарегистрирован в квартире. Что делать, где взять эту справку???
ВІдповідь:запросити в УСЗ провести Акт обстеження фактчно проживаючих, додатково прочитайте відповідні статті на сайті
Мені потрібна довідка про склад сім`ї, моя мати є власником будинку, де я зареєстрований і я попросив її взяти мені цю довідку, я не можу під`їхати взяти її, а сільський голова, каже що довідка вручається особисто, чи правомірні його дії? Дякую
Відповідь: ні, можете оскаржувати
Зараз за довідку про склад сім»ї (форма № 3а) в центрі комунального сервісу м. Києва беруть плату 32 грн. 40 коп. Ощадбанк бере комісію 10 грн. Де брати такі гроші малозабезпеченій сім»ї, щоб таку довідку пред»явити в відділ соціального забезпечення?Звідки беруться такі розцінки?
Відповідь: незаконна така вимога, ви вправі подавати скаргу та оскаржувати дії
Департамент реєстраційних послуг відмовляє у отриманні довідкиу про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні осіб власникові квартири (сам власник зареєстрований за іншою адресою). В коментарях до даной статті Ви говорите, що власник має право отримати таку довідку. На які нормативні акти потрібно посилатися при отриманні даної довідки. Дякую.
Відповідь: в статті є посилання на ці нормативні акти, це передусім ЗУ про звернення громадян