На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.
Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше, паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.
Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:
ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.
Адреса даної особи.
ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.
Загальна кількість осіб.
Назва та адреса органу, до якого подається довідка.
Прізвище та підпис паспортиста.
Прізвище і підпис начальника
Дата.
Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані. Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.
Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?
Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.
Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.
Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?
Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.
Другий варіант — отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).
Так, відповідно до ст. 10 ЗУ «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення формування баз персональних даних фізичних осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.
Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.
Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.
Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).
На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.
Tags: довідка про склад сім'ї, форма №3
Доброго дня. Потрібно терміново отримати довідку про склад сімї, а наша голова кооперативу виїхала у відрядження. Чи є можливість отримати довідку у ЦНАПі?
Відповідь: так
Доброго дня! Скажіть, будь-ласка, куди звернутись по довідку про склад сім’ї, якщо ми з чоловіком проживаємо в орендованій квартирі, а зареєстровані за різними адресами? І я в положенні?
Відповідь: до ЖЕКу чи ОСББ
Добрий вечір. Я хочу подати заяву на отримання допомоги малозабезпеченій родині. Для її оформлення потрібна справка про склад сім’ї. Я живу з чоловіком та сином (2016 р.н) в арендованій квартирі. Місце реєстрації у нас різне. Я з сином зареєстрована у своїх батьків, а чоловік у своїх. Виходить нам запишуть усіх жильців? І на отримання допомоги, як малозабезпечених, це якось вплине?
Відповідь: не має значення скільки мешканців вам запишуть, рахувати будуть лише членів родини. А хто є членами -на сайті в статті ми розписали
Доброго дня .я багатодітна мама , 2-є старших дітей від першого шлюбу прописані у батька свого а проживають зі мною ,я прописана і проживаю зараз у другому районі у свого теперішнього чоловіка зі своїм молодшим сином ,звернулась у собез для оформлення малозабезпеченої сім ї ,мені відмовили так як немає довідки про склад сім ї з місця реєстрації дітей від першого шлюбу .Колишній чоловік відмовляється у допомозі взяти таку довідку на себе ( говорить тобі потрібно ти й викручуйся ) як мені взяти цю довідку без домової книги ? як діяти в цій ситуації?Дітей годувати і вчити потрібно ж.
Відповідь: просіть в УСЗ письмово провести обстеження умов проживання та фіксацію кількості проживаючих, яка замінить довідку про склад родини
Добрий день.Декілька тижнів працюю бухгалтером в ОСББ. Весь цей час не можу отримати інформацію з питання видачі довідки про склад сім’ї, а люди звертаються постійно.
По перше -довідка про склад сім’ї була виключена на підставі Постанови КМУ від 23.11.2016 № 861, натомість документом, який підтверджує реєстрацію місця проживання або місця перебування.
По друге — вся документація була передана в Центр надання адмін послуг, а він видає лише довідки реєстрацію місця перебування(на вказану в заяві особу)
По третє-видача довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб є наданням адміністративної послуги, а правління ОСББ не є суб’єктом надання адміністративних послуг, відповідно видача такої довідки є прямим порушенням норм Закону
В четверте-Згідно інформації, отриманої з Центра надання адміністративних послуг (паспортний відділ), всі органи державної влади(відділ субсидій, тощо…), а також нотаріуси і комунальні підприємства мають доступ до бази зареєстрованих осіб, або можливість направити запит і отримати відповідь.
Досить зрозуміла відповідь на перший погляд,але люди звертаються, наприклад сьогодні у людей виписався син і вона пішла в Черкасигаз, а їй дайте довідку про склад сімї. Телефоную, відповідь- не маємо доступу до бази і можливості надіслати запит.
Мої деякі колеги теж не видають довідки, а видають лише за копією форми 17(зараз ії не можливо отримати, хоча декілька місяців назад давали)
Що робити??? Я вже втомився ходити до ЦНАП. Якщо є можливість дайте пораду.
Відповідь: нажаль, заочно вам надати пораду, не маємо змоги
Добрий день! При оформлені пенсії по інвалідності в органах УПСЗН затребували довідку про склад сім’ї. Де її необхідно брати, якщо я тимчасово прописана в іншому місті в гуртожитку навчального закладу. Паспортист в гуртожитку сказала, що може видати лише довідку де прописана. І кого мають прописувати в довідці, якщо мені 18 років, незаміжня, дітей не маю. Дякую!!
Відповідь: інформація є в статті на сайті, знайомтесь
Звернулась в ЛКП, щоб отримати довідку про фактично проживаючих осіб.Написала заяву зареєсртувала її,спитала коли можна отримати відповідь.Мені відповіли, коли прийлуть ваші сусіди та підтвердять скільки людей проживає фактично.Чи правомірні дії працівників ЛКП.
Відповідь: так, або сусіди,або комісія
Добрий день!
Для отримання довідки про склад сім»ї в Мукачівському ЖРЕП №3 паспортист від мене вимагає окрім паспортів всіх проживаючих,будинкової книги ще й індифікаційні коди зареєстрованих осіб по місту проживання ссилаючись на внутрішнє розпорядження міськвиконкому м.Мукачева.
Чи є ці дії законними ?????
Відповідь: незаконні
Добрий день.Згідно Закону на протязі якого часу після усного звернення оган місцевого самоврядування повинен надати ловідку про склад сімї або зареєстрованих?Наперед дякую за відповідь.
Відповідь: законодавчо такі строки не встановлені, можете застосувати аналогію ЗУ «Про звернення громадян» та строки до 30 днів.
Добрий день, сільський голова відмовляється підписувати довідку про склад сім»ї для отримання державних допомог. Чи правомірні його дії, якщо ні то куди можна звернутися зі скаргаю на нього?
Відповідь: до обласної держа.адміністрації