На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.
Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше, паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.
Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:
ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.
Адреса даної особи.
ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.
Загальна кількість осіб.
Назва та адреса органу, до якого подається довідка.
Прізвище та підпис паспортиста.
Прізвище і підпис начальника
Дата.
Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані. Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.
Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?
Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.
Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.
Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?
Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.
Другий варіант — отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).
Так, відповідно до ст. 10 ЗУ «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення формування баз персональних даних фізичних осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.
Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.
Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.
Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).
На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.
Tags: довідка про склад сім'ї, форма №3
Добрий день! Порадьте, будь ласка, що можна зробити в наступному випадку. Я прописана в Києві, чоловік в іншому місті, а проживаємо в третьому місті. Двоє дітей у жодному ЖЕКу не зареєстровані. Для отримання довідки за місцем мого проживання вимагають реєстрації дітей. 1) Чи має право ЖЕК на такі вимоги? Яким законом ця вимога регламентується? 2) Чи може чоловік оформити довідку про склад сім’ї в своєму місті, хоча оформляти совциплати при народженні 2ї дитини буду я в Києві?
Дякую за відповідь.
Відповідь: Жек не може видати довідку про склад родини, якщо діти не зареєстровані, такий порядок, визначений законом. Посилання на цей закон після статті на сайті. Тому можемо порадити в Києві, замість довідки про склад родини, запросити у ЖЕКа Акт про встановлення місця проживання всієї вашої родини, з свідченням свідків і сусідів. Але перед цим зверніться до УПСЗ — чи приймуть вони таку форму Акту замість довідки. Нажаль чинне законодавство не врегулювало це питання, тому сподіватися осталось лише на порозуміння.
Скажіть, будь-ласка, куди звернутись по довідку про склад сім’ї (форма 3), якщо проживаємо в гуртожитку(зареєстровані всі члени родини), але гуртожиток не в комунальній власності міста, а належить підприємству. Хто повинен надати довідку власник гуртожитку чи ЖЕК?
Відповідь: Навіть якщо гуртожиток належить підприємтсву, є ЖЕК, який його обслуговує. Наразі довідки про склад родини надають ЖЕКи.
Ситуація наступна: я прописаний у одному районі Києва, дружина у іншому, а проживаєм (наймаєм) у третьому )) Відповідно, діти (двоє маленьких) у жодному ЖЕКу не зареєстровані. Питання: як і де отримати довідку про склад сім»ї для оформлення соцвиплат на другу дитину?
Якщо я звернусь до ЖЕКу, де я зареєстрований, то впишуть дітей і комунальні платежі зростуть?
Буду вдячний за відповідь.
Відповідь: Дітей ви можете зареєструвати за будь-якою адресо, або до себе, адо до жінки. Так, звісно комунальні платежі зростуть, можемо порадити лічильники поставити- тоді сплачувати будете відповідно до показників лічильників.
Але чи законно вони вимагають саме з району довідку , а не з селишної ради де я прописаний???
Відповідь: Порядок видачі довідок про склад родини — неурегульован законодавчо, відповідно в цьому питанні є колізії. Просіть письмове обгрунтування, чому саме довідка з селищної ради їм не підходить.
В мене народилася 2 дитина, я хочу її прописати за місцем прописки дружини, але так як я прописаний в іншій області, то в жеку вимагають довідку про те, що ні перша ні друга дитина за моїм місцем прописки не прописана. І ще кажуть що така довідка потрібна лише з районного паспортного столу, а з селишної ради де я прописаний їм не підійде.
Їхати мені далеко, то чи можуть вони на підставі чинного законодавства дати запит в район і отримати відповідь яку їм потрібно???
Відповідь: Можуть. Чинне законодавство наділяє широким правом державні служби, але не має в обовязку.
Доброго дня. Сьогодні працівник паспортною служби ЖЕКу відмови мені, як власниці помешкання в наданні довідки про склад сім’ї т.к. я не надала оригінали паспортів всіх зареєстрованих в моєму помешканні. Підскажіть правомірні чи такі дії? На підставі яких документів надається довідка про склад сім’ї (форма 3)власнику помешкання?
Відповідь: Наразі це питання неврегульовано, оскільки Новостворена Державна міграційна служба відповідно до Закону України “ Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання” , Указу Президента України від 08.04.2011 №405/2011 “Питання Державної міграційної служби” , наказу МВС від 22.11.2012 №1077 “ Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні, та зразків необхідних для цього документів” здійснює реєстрацію обліку місця проживання фізичних осіб, однак видавати відповідні довідки про склад сім’ї не уповноважена.
Тому видають ці довідки ще ЖЕКи, і нажаль, вплинути на них, щодо переліку документів, ви не можете. Можемо порадити письмово попросити про відмову ЖЕКу та поскаржитися до районної Прокуратури.
Доброго дня! Така ситуація- я(чоловік), моя дружина та моя 6 міс. дочка проживаємо в будинку, який належить тещі(вона є власником і з нами фактично не проживає).
Підскажіть, будь ласка, що потрібно сказати паспортисту в ЖЕКу, щоб видала довідку про склад сім’ї? Довідка потрібна для оформлення допомоги малозабезпеченим сім’ям(так як я не працюю, а жінка в декреті)
Відповідь: Необхідно сказати, що вам потрібна довідка про склад родини, в якій зазначити, що за такою адресою проживає така родина- і назвати хто саме.
Скажіть, будь-ласка, куди звернутись по довідку про склад сім’ї, якщо ми з чоловіком проживаємо в орендованій квартирі, а зареєстровані за різними адресами? Дитина не зареєстрована за жодною з адрес. Дякую.
Відповідь: До вашого УПСЗ, щоб зробили обстеження вашого проживання та зафіксували проживання, замість довідки про склад. Але це на їх порозуміння лише розраховувати.
З батьком дітей не розписана. Якщо мої діти ніде не прописані і немає можливості їх покищо прописати. як добитись отримання допомоги на дитину?
Відповідь: Як на першу дитину. Або якщо з 01.02.2014 року внесуть зміни до чинного законодавства щодо порядку реєстрації, тоді відповідно до цих змін. Ознайомтесь з статтею про цей вид допомоги, ми описали, що має бути з 01.02.2014 р.
Скажіть будь-ласка,якщо ми орендуємо квартиру,то звертатись по допомогу при народжені ми можемо по фактичному місцю проживання?ДЯКУЮ.
Відповідь: Так, можете за фактичним місцем проживання.