На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.
Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше, паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.
Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:
ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.
Адреса даної особи.
ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.
Загальна кількість осіб.
Назва та адреса органу, до якого подається довідка.
Прізвище та підпис паспортиста.
Прізвище і підпис начальника
Дата.
Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані. Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.
Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?
Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.
Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.
Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?
Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.
Другий варіант — отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).
Так, відповідно до ст. 10 ЗУ «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення формування баз персональних даних фізичних осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.
Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.
Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.
Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).
На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.
Tags: довідка про склад сім'ї, форма №3
Здравствуйте, жек отказывается выдать справку про состав семьи , ссылаясь на то что есть задолженность за услуги санитарии , имеют ли они такое право ?
Відповідь: необхідно бачити документи для відповіді на ваше питання
Добрий день, обслуговуюча багато квартирний будинок організація відмовляє у видачі довідки про склад сім’ї. Акт обстеження домогосподарства, який підписали 3 сусіда, вказавши свої паспортні дані, але не надавши копії паспортів, в якому вказано що ми тут мешкаємо сім’єю, для цієї організації не є правдивим, директор відмовляється підписувати його без копій паспортів сусідів, мовляв не має змоги звіритись що то сусіди підписали його, квартиру ми орендуємо.
Піскажіть будьласка, до кого ще звертатись?
Відповідь: до УСЗ/місцевого органу влади
Для отримання допомоги матері одиночки потрібна довідка у центр соц.захисту про склад сім’ї.У сільраді видали довідку про щареєстрованих у будинку, це батько пенсіонер, мати передпенсійного віку безробітня домогосподарка та два брати без офіційного місця роботи які мають свої сім’ї, але прописані як і я(мати трьох малолітніх дітей. На підставі цієї довідки мені відмовляють у допомозі, а у сільраді довідку про склад сім’ї не вилають. Що порадите.
Ще за прописку кожного з дітей дали рахунок опоатити по 45 гр за кожну особу.Чи правомірно виманати гроші за прописку дітей за місцем реєстрації їх матері? Дякую.
Відповідь: з описаного вами надати відповідь не вбачається можливим
В мене така ситуація…Померла моя бабуся,з якою ми постійно разом проживали і вели спільне господарство.Для отримання третьої пенсії пенційний фонд запросив довідку про склад сім’ї і в цій же довідці треба зазначити те,що бабуся проживала і вела спільне господарство зі своєю онучкою до дня своєї смерті.Голова ОСББ відмовляється надавати таку довідку,а пенційний інші довідки і акти не приймає.До кого звертатись в такій ситуації і чи має право голова ОСББ не видати такої довідки?
Відповідь: не має
Який орган повинен видавати довідку про склад сім’ї, чи може ОСББ відмовити у видачі
Відповідь: відмовити — ні, строки — не пізніше 30 днів від звернення
Здравствуйте. Подскажите как можно получить справку о составе семьи на человека которого в данный момент нет в стране? Без его поспорта. А справка нужна на его имя.
Відповідь: нажаль ніяк
Здравствуйте. Подскажите как можно получить справку о составе семьи на человека которого в данный момент нет в стране? Без его поспорта. А справка нужна на его имя. Может ли получить близкий родственник(сын) в таком случае?
Відповідь: ні
Доброго дня !
Довідку про склад може отримати на своє ім‘я будь-який член родини ?
Відповідь: так
Яким нормативним документом регулюється термін, протягом якого ОСББ повинно видати довідку про склад сім’ї ?!
Дякую за відповідь
Відповідь: як і зазначено в статті- ЗУ Про звернення громадян
Голова ОСББ відмовляє у складені акту про факт заливання (затоплення) балкону.Балкон засклений і у мене і у кривдника. і результат -починає утворюватись грибок. Право на звичайне проживання не маю.
Відповідь: ви вправі оскаржити таку відмову до суду