На сьогоднішній день, у зв’язку із набуттям чинності змін до ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу МВС від 22.11.2012 № 1077 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», до Державної міграційної служби (ДМС) перейшли повноваження по реєстрації та веденню обліку громадян.
Враховуючи, що довідка про склад сім’ї є необхідним документом для призначення багатьох видів державних допомог, субсидій, пільг та інших державних виплат, і доки на законодавчому рівні не буде врегульовано питання видачі довідок про склад сім’ї, призначення пільг і державних виплат відбуватиметься за старою процедурою, тобто їх видаватимуть, як і раніше, паспортисти при ЖЕКах, сільські та селищні ради.
Наказ Міністерства праці та соціальної політики від 22.07.2003 №204 «Про затвердження форми Декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, та довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб» регулює питання форми довідки та її змісту. Згідно цього наказу довідка про склад сім’ї включає в себе наступні відомості:
ПІБ власника (співвласника, наймача) житлового приміщення/будинку, члена житлово-будівельного кооперативу.
Адреса даної особи.
ПІБ усіх хто входить у склад сім’ї , їх родинні стосунки із власником, співвласником чи наймачем, дата народження, номер та серія паспорта або ж свідоцтва про народження.
Загальна кількість осіб.
Назва та адреса органу, до якого подається довідка.
Прізвище та підпис паспортиста.
Прізвище і підпис начальника
Дата.
Згідно зазначеного наказу, довідка про склад сім’ї видається відповідним підприємством (організацією) або виконавчим органом сільської (селищної) ради за місцем реєстрації сім’ї уповноваженому власнику (співвласнику, наймачу) житлового приміщення/будинку, членові житлово-будівельного кооперативу. Відповідним підприємством (організацією) в контексті наказу є підприємство (організація), що здійснює управління житловим будинком, в якому Ви та Ваша сім’я зареєстровані. Якщо ж ви зареєстровані в селі, селищі, то органом, який вправі видавати довідку, буде виконком сільської (селищної) ради. У будь-якому випадку довідка видається за місцем Вашої реєстрації.
Але навіть при видачі даних довідок за старою процедурою виникає багато питань. Нерідкість, коли члени сім’ї з різних обставин зареєстровані за різними адресами, але проживають разом, як в цьому випадку бути?! Адже сім’я фактично проживає разом, але відсутність необхідної інформації в довідці про склад сім’ї може бути підставою для неправильного нарахування допомоги, субсидії або пільги?
Абзац 2 ст. 64 Житлового кодексу України передбачає, що до членів сім»ї наймача належать дружина наймача, їхні діти і батьки. Членами сім»ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом із наймачем і ведуть із ним спільне господарство.
Конституційний Суд України у п. 6 Рішення «Про офіційне тлумачення терміна «член сім’ї» від 03.06.1999 р. № 5-рп/99 (далі — Рішення КСУ) розрізняє членів сімей взагалі (відносить до них чоловіка або дружину, прямих родичів по низхідній і висхідній лініях — дітей і батьків) та членів сімей, які перебувають на утриманні або проживають із суб»єктами права (інші особи, що постійно мешкають з ними та ведуть спільне господарство, зокрема, не тільки близькі родичі (рідні брати, сестри, онуки, дід і баба), але й інші родичі чи особи, які не перебувають у безпосередніх родинних зв»язках (брати, сестри дружини (чоловіка); неповнорідні брати і сестри; вітчим, мачуха; опікуни, піклувальники, пасинки, падчерки тощо). Обов»язковою умовою визнання їх членами сім»ї крім факту спільного проживання є ведення із суб»єктом спільного господарства, тобто наявність спільних витрат, спільного бюджету, спільного харчування, купівлі майна для спільного користування, участі у витратах на утримання житла, його ремонт, надання взаємної допомоги, наявність усних чи письмових домовленостей про порядок користування житловим приміщенням, інших обставин, які засвідчують реальність сімейних відносин.
Отже, які варіанти отримати довідки про фактичну кількість проживаючих осіб, якщо члени сім’ї зареєстровані за різними адресами?
Перший варіант – це складається додаткова Довідка працівниками ЖЕКу з підписами свідків при обстеженні матеріально-побутових умов проживання для визначення кількості фактично проживаючих осіб, опитуються сусіди, приймається до уваги довідка сільської ради або акт, складений квартальним комітетом, районним депутатом тощо.
Другий варіант — отримання документу, схожого за змістом із довідкою про склад сім’ї, вважаємо може бути отримання відповіді ДМС на запит про надання публічної інформації (щодо осіб зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою).
Так, відповідно до ст. 10 ЗУ «Про доступ до публічної інформації», розпорядники інформації, які володіють інформацією про особу, зобов’язані надавати її безперешкодно і безкоштовно на вимогу осіб, яких вона стосується, крім випадків, передбачених законом. Оскільки серед завдань ДМС України є реєстрація місця проживання/перебування фізичних осіб, ведення відповідних реєстраційних обліків, забезпечення формування баз персональних даних фізичних осіб, то можна спробувати звернутися з інформаційним запитом до ДМС, в якому зазначити, що Ви хотіли б отримати інформацію стосовно осіб, зареєстрованих чи проживаючих за відповідною адресою. Отримавши відповідь від міграційної служби, можна спробувати звернутися з даним документом до Органу праці та соціального захисту населення, надавши його замість довідки про склад сім’ї.
Третій варіант – це взяти довідки про склад сім’ї з усіх місць реєстрації членів сім’ї та надати їх в Орган праці та соціального захисту населення з поясненням, що місце реєстрації членів сім’ї різне, але фактичне місце проживання єдине. На підтвердження чого запропонувати Органу праці та соціального захисту населення зробити матеріально-побутове обстеження умов проживання сім’ї, заслухати свідчення свідків тощо.
Але оскільки всі вищеперелічені варіанти не передбачені на законодавчому рівні, то залишається лише сподіватися на порозуміння з боку держорганів.
Є також варіант — звертатись до суду з заявою про встановлення фактів, маючих юридичне значення (тобто факту фактичного складу сім’ї).
На сьогоднішній день Мінсоцполітики разом з Державною міграційною службою намагаються узгодити порядок видачі довідок про склад сім’ї, тому сподіваємося що найближчим часом дана проблема буде вирішена.
Tags: довідка про склад сім'ї, форма №3
Доброго вечора.Мені потрібна довідка про склад сім’ї, для оформлення документів у пологовий будинок.Я прописана в приватному будинку,Єдиний Розрахунковий Центр відмовляється давати таку довідку,мотивуючи це тим,що вони «обслуговують» тільки багатожитлові будинку,сказали звертатись у Адміністративний Центр,там у запевняють що у них немає такої послуги ,як видача довідок,і порадили зробити печатку домовласника і самому виписувати такі довідки.Печатку уже виготовили,підкажіть де взяти бланк довідки? Знаю що є різні форми даної довідки(1,2,3)Який підійде мені?Дякую
Відповідь: форма 3
Доброго дня! Підкажіть будь-ласка: рішенням суду встановлено факт проживання особи у квартирі. Зараз ця особа приходить в ЖЕД і просить видатку їй довідку про склад сім’ї на підставі цього рішення суду, тобто із зазначенням цієї особи у довідці на підставі рішення суду. Чи може ЖЕД дублювати рішення суду? І чи є це обов’язком ЖЕД?
Відповідь: якщо в рішення суду не йде зобовязання до жеку щодо видачі цієї довідки, то ЖЕК не має дюблювати рішення суду. Рішення суду по суті і є додатком до довідки про склад родини.
Доброго дня! Моїй дружині, яка зареєстрована в іншому місті для отримання довідки про фактичне місце проживання,обов’язково особисто звертатись до ВЖРЕПу чи це можу зробити й я(дружина саме народила дитину)?
Відповідь: якщо ВЖРЕП надасть Вам, замість дружини, звертайтесь
Підскажіть, які документи є підставою для видачі довідки про склад сім’ї в приватному секторі в якомуц створено орган саморганізації населення (квартальна). Чи правомірно надати довідку на підставі «домової книги»? (в законодавстві про неї ніяких згадок немає і міграційна служба відмовляється вести книгу).
Відповідь: оскільки з цього питання є прогалигна в чинному законодавсті. Тому цілком логічно, що довідка видається на підставі домової книги, Акту огляду та засвідчення свідками
Підскажіть, які документи є підставою для видачі довідки про склад сім’ї в приватному секторі в якомуц створено орган саморганізації населення (квартальна). Чи правомірно надати довідку на підставі «домової книги»? (в законодавстві про неї ніяких згадок немає і міграційна служба відмовляється вести «домові книги»).
Відповідь: оскільки з цього питання є прогалигна в чинному законодавсті. Тому цілком логічно, що довідка видається на підставі домової книги, Акту огляду та засвідчення свідками
Добрий день. Я хотіла оформити допомогу для малозабезпечених, але в жеку мені не дали довідку про склад сімэ’ї, мотивуючи це тим, що я не надала паспорти всіх хто приписаний в квартирі, а це мій батько і брат, але вони не живуть з нами. Що робити ?
Відповідь: писати скарги на працівників ЖЕКу
Доброго дня.Нам потрібно отримати довідку про склад сім’Ї для вступу до школи. Але зіткнулися з проблемою, що чоловік зареєстрований в одному місці(селі), я з дитиною в іншому(гуртожиток), а живемо взагалі в третьому місці(службовій квартирі). Тож тепер не знаю, хто зможе надати нам цю довідку?
Відповідь:За місцем фактичного місця проживання вам можуть надати цю довідку.
Доброго дня! звернулася до ГЖЕд про надання довідки про склад сім’ї, а в мене запросили крім паспортів і кодів мого і чоловіка ще й тех.паспорт на квартиру і документ, що підтверджує право власності. а останні два документи знаходяться у мого брата, а він за кордоном. Мені дуже потрібна дана довідка, підкажіть будь-ласка чи правомірні вимоги ГЖЕД про надання вищевказаних документів! заздалегідь вдячна!
Відповідь: неправомірна, оскаржуйте їх
Доброго дня! Я звернулась до ЖЕКу за отриманням довідки про склад сім’ї для отримання допомоги по догляду ща дитиною до досягнення нею 3-річного віку, але мені відмовили через те, що в мене є заборгованість. Вказана допомога є єдиним джерелом прибутку для моєї дитини та для мене, та без довідки ми її не отримаємо та й за послуги ЖЕКу звісно не заплатимо. Чи має право ЖЕК відмовити мені у видачі довідки?
Відповідь: Не має, пишіть скаргу на керівництво ЖЕКу до Прокуратури.
Доброго дня. Ми з чоловіком розлучились 2 роки тому, він виїхав за межі України, але досі прописаний у мене в квартирі. Хочу подавати до суду заяву про позбавлення його права користування житловим приміщенням та про зняття з реєстраційного обліку в квартирі. Для цього мені потрібна довідка форми 3 з жеку. Коли я звернулась до них, вони сказали, що видають такі довідки лише за наявності усіх паспортів, а паспорта колишнього чоловіка у мене немає і передавати він його не збирається. Чи є наявність паспортів усіх прописаних в квартирі необхідною умовою для отримання довідки форми 3? дякую.
Відповідь: Ні, не є необхідністю. Неправомірна вимога ЖЕКу, вони мають надавати довідку про фактично зареєстрованих. Пораджу написати псиьмовий запит до ЖЕК з посиланням на нормативній акти, з вимогою про надання цієї довідки за наявності лише Вас та вашого паспорту.