Процедура призначення
Кому надається допомога
Допомога при народженні нарається одному з батьків або опікуну, який постійно проживає разом з дитиною.
Важливим моментом, який потрібно врахувати є те, що зараз за відсутності допомоги по догляду допомога при народженні виконує також роль доходів людини, які дають можливість зарахувати до страхового стажу період відпустки по догляду за дитиною до 3 років. А відповідно для того щоб цей період був зарахований до страхового стажу потрібно щоб допомога при народженні оформлялася саме на ту людину, яка бере або планує брати цю відпустку.
Куди і коли звертатися за допомогою
Для отримання допомоги необхідно звернутись до відділу соціального захисту населення за місцем проживання одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, або за місцем народження дитини.
Важливо: Звернутися необхідно не пізніше 12 календарних місяців після народження дитини, інакше допомогу не призначать.
Водночас допомога при народженні дитини, не одержана через смерть одного з батьків, якому ця допомога була призначена, виплачується матері (батьку, опікуну) за умови звернення за нею не пізніше ніж через 12 місяців після смерті отримувача допомоги.
Із 30 березня 2017 року також існує можливість оформлення допомоги онлайн. Детальніше про цю процедуру можна знайти тут.
Перелік документів необхідних для отримання допомоги
Для отримання допомоги необхідно передусім пред’явити паспорт або інших документ, який підтверджує особу та Індивідуальний податковий номер (ІПН) (найчастіше потрібно надати копії паспорту та ІПН). Крім того необхідно надати:
— Заяву, яка складається у довільній формі із зазначенням даних для реєстрації місця проживання дитини.;
Заява, може бути подана в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням електронного цифрового підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання заявника.
В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін’юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без електронного цифрового підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.
— Копію свідоцтва про народження дитини. (У випадку народження мертвої дитини допомогу при народженні не призначають).
— Копію рішення про усиновлення опіки – подають лише опікуни.
Даний перелік документів є вичерпним. Водночас для того, щоб період відпустки по догляду за дитиною до 3 років був зарахований до страхового стажу в органи соціального захисту необхідно подати також копію наказу про надання відпустки по догляду за дитиною до 3 років або копію сторінок трудової книжки або інший документ щодо стажу особи.
У випадку якщо один із батьків зареєстрований в іншому регіоні, орган соціального захисту фактично самостійно має перевірити чи отримувала ця особу цю допомогу по місцю реєстрації. Водночас часто просять для цього надати конверт та марки, щоб реалізувати цю можливість.
Крім того для отримання допомоги необхідно в органи соціального захисту надати реквізити банківського рахунка на який ви плануєте отримати цю допомогу.
Реєстрація місця проживання новонародженої дитини здійснюється також на підставі направлених органами соціального захисту населення даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживає дитина, у заяві про призначення допомоги при народженні дитини.
Умови припинення виплати допомоги
Такими умовами є:
— позбавлення отримувача допомоги батьківських прав;
— відмови отримувача допомоги від виховання дитини;
— нецільового використання коштів і незабезпечення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини;
— відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав;
— тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання;
— припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень;
— перебування отримувача допомоги у місцях позбавлення волі за рішенням суду;
— усиновлення дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування;
— смерті дитини;
— смерті отримувача допомоги.
Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу. Потрібно зазначити, що рішення про припинення є не кінцевим і виплату допомогу при народженні можуть відновити (крім випадків смерті дитини і його усиновлення). Для цього особі, яка здійснює догляд за дитиною, потрібно звернутися протягом 6 місяців після припинення виплати допомоги в орган соціального захисту населення з письмовою заявою.
Важливим є те, що контроль за цільовим використанням допомоги і створенням належних умов для повноцінного утримання та виховання дітей здійснюється головними державними соціальними інспекторами і державними соціальними інспекторами органів праці та соціального захисту населення разом з управліннями (відділами) у справах сім’ї та молоді, службами у справах дітей і органами опіки та піклування шляхом проведення моніторингу виплат і використання допомоги, вибіркового обстеження окремих сімей. І у разі встановлення факту нецільового використання коштів зазначені органи подають керівнику органу, що призначив допомогу, пропозиції щодо припинення її виплати.
Також у випадку невідвідування матір’ю (батьком, опікуном) дільничного лікаря-педіатра (сімейного лікаря), під наглядом якого перебуває дитина віком до одного року, адміністрація лікувально-профілактичного закладу повідомляє про це орган праці та соціального захисту населення за місцем проживання дитини.
У разі народження дитини під час перебування жінки в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань адміністрація ізолятора або установи у 10-денний строк пілся отримання заяви матері про призначення допомоги при народженні дитини подає її заяву і копію свідоцтва про народження дитини до Органу праці та соціального захисту населення.
У разі перебування дитини разом з матір’ю в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань допомога призначається і виплачується в розмірі, встановленому для першої дитини, шляхом перерахування на відкритий у банківській установі вкладний (депозитний) рахунок дитини на підставі звернення адміністрації слідчого ізолятора або установи виконання покрань за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пезніше 12 календарних місяців після народження дитини.
Кошти, що зберігаються на рахунку такої дитини в банківській установі, можуть бути використані:
-матір’ю дитини, у разі її звільнення та перебування дитини з матір’ю;
— батьком дитини чи опікуном, які забрали дитину з відповідної установи:
-дитиною після досягненню нею повноліття, у разі коли кошти не були використані одним з батьків чи опікуном;
Розмір допомоги при народженні
Допомога при народженні виплачуватимеься у розмірі, який не буде залежити від того, яка по рахунку дитина у сім’ї — перша, друга, третя.
Допомога при народженні дитини призначається у розмірі 41 280 гривень. Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10 320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами (860 грн. на місяць) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Потрібно зазначити, що допомога при народженні дитини призначається опікуну на кожну взяту під опіку дитину у розмірі, установленому при народженні дитини. А у випадку якщо дитину (на яку призначають допомогу) влаштовано у дитячий заклад на повне державне утримання, допомога призначається і виплачується також у розмірі, встановленому при народженні першої дитини. Гроші при цьому перераховують на відкритий у банку рахунок дитини.
Зверніть увагу: діти, народжені до 30 червня 2014 року отримуватимуть допомогу у розмірі встановленому на дату народження дитини ( на першу дитину- 30 960,00 грн, на другу- 61 920,00 грн, на третю та наступних дітей — 123 840,00 грн.), тобто зміни з 01.07.2017 цієї категорії дітей не торкнуться.
На 2020 рік розмір допомоги при народженні без змін при призначенні: у розмірі 41280 гривень.
Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Нормативно-правові документи, які можуть бути корисними щодо призначення і виплати допомоги при народженні Закон України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2811-12&p=1270204897733506 Закон України «Про державний бюджет України на 2014 рік» http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/5515-17 Постанова Кабінету міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1751-2001-%EF&p=1270204897733506 Цю ж статтю російською мовою Ви можете знайти тут: http://i-law.kiev.ua/?p=473
Tags: 2014, 2015, допомога на дітей, допомога при народженні дитини 2013, допомога при народженні дитини 2014, порядок звернення, порядок призначення допомоги
У мене є одна дитина чоловік і я нігде не працюємо ми рахуємось як малозабезпечена сімя і ми получаємо допомогу до 3-х років чи можемо ми виробити ще якусь допомогу так як ми є малозабезпечена сімя
Відповідь: Повторемось, сайт містить вичерпну інформацію про всі види допомог, пишеться саме для Вас, ознайомтесь.
У мене є одна дитина чоловік і я нігде не працюємо ми рахуємось як малозабезпечена сімя і я получаюдопомогу до 3-х років чи можу я виробити ще якусь допомогу так як малозабезпена сімя
Відповідь: Всі види допомог зазначені на сайті, якщо Ви отримуєте допомогу як малозабезпечина родина, і по догляду до 3-х років, то більше допомог, з описаних Вами обставин, не може бути призначено.
здравствуйте . я мать одиночка и инвалид 2 группы. на ребенка до 3 лет получала 1250 гр. после 3 мне начисляют 520. на вопрос почему они так урезали поступил ответ что у меня превышают доходы. по той причине что у меня пенсия 890 . я не понимаю как одинокой онко больной у которой нет своего жилья и не какой поддержки прожить на эти деньги?
Відповідь: Нажаль, Ваше питання більш має бути адресованим до Уряду, є показники рівня забезпечення прожиткового мінімуму, затверджені в Державному бюжеті Верховною Радою України. Так вони важко підаються розумінню звичайним громадянам, але з юридичної точки зору, подіяти нічого не можливо.
скажіть будь-ласка через скільки часу приходить перша допомого
Відповідь: законодавством не встановлено строк виплати першої одноразової суми допомоги, тому в різних регіонах по різному. Так в Києві — це 3 місяці, в Дніпропетровську — 1,5 — 2 місяці.
Привіт! Чув від знайомого, що можна гроші які виплачуватимуть на третю дитину до 6 років, написавши якусь заяву в Соцзабезі, отримати одним платежем. Він говорив, що вони дивляться яка сім»я, в розумінні чи адекватна… Скажіть, будь ласка, чи є така можливість. Зарання дякую.
Відповідь: Ні, законодавчо не передбачено виплата допомоги при народженні одним платежем за будь-яких умов.
Доброго дня!
Допоможіть, будь-ласка порадою. Ми з чоловіком обоє студенти денної форми навчання. Проживаємо разом з дитиною у сімейному гуртожитку. У обох нас тимчасова реєстрація у гуртожитку від нашого ВНЗ. Зареєструвати дитину за місцем нашого проживання — ми не маємо права (діток в гуртожитку не реєструють, тільки студентів на час навчання). Отже дитина ще не зареєстрована за жодною з адрес. Чи може це стати причиною відмови у виплаті допомоги. І що Ви можете порадити? Адже дитина має бути прописана з батьками, або хоча б одним з них? Ми такої можливості не маємо. Що робити?
Щоро вдячна за увагу!
Відповідь: Якщо дитина у Вас перша і допомогу Ви оформлюєте як на першу дитину, тоді реєстрація не обов`язкова. І законодавством не вимагається. Місцем мешкання дитини до 14 років є місця проживання її батьків, ознайомтесь з статтею про допомогу при народженні на сайті, там вказан чіткий перелік докуметів.
Дуже Вам вдячна за відповідь. Шкода що наші жінки які народжують за кордоном не захищені законом » одною рукою дають бо по закону положенно , а другою забирають припиняючи виплату ( думаючи що тут так добре», адже при подачі документів ні один працівник не розказав про звітність використання коштів. Моя сестра народила на Україні 2 діточок і ні одного разу не прийшли перевіряти, а на моій адресі вже були 2 рази. Ще мене цікавить чи не практикується щоб з посольства прийшов наш працівник і перевірив в яких умовах живе дитина, і як використовуються кошти, адже багато жінок тут народжуєті ми маємо украінське громадянство? Ще раз Вам дякую!
Відповідь: Щодо перевірки від Посольства, нам з практики нічого не відомо. Але як спосіб доведення контролю умов проживання дитини для Управління можете спробувати. Знову ж таки виключно домовлятися з Управлінням соціального захисту, чи приймуть вони такий звіт. В данному випадку на них законодавчо покладається обов’язок контролю, відповідно і їм вирішувати способи контролю та звіту. Щодо того, чому саме Вас прийшли перевіряти, вони мають право вибірково перевіряти сім’ї, Ваша сестра живе в Україні, тому її і не прийшли перевіряти, як приклад.
Доброго дня! Я громадянинка України але проживають в Італії , народила 2 дитину від шлюбу з італійцем. Особисто поїхала на Україну подала всі документи які були перераховані на сайті , також з посольства побрала всі довіки які вимагалалися. Третю частину грошей я отримала , але зараз на мою українську адресу прийшов соціальний працівник і обговорюеться питання про припинення грошових виплат. Я ніде не приховувала що живу в Італії та маю тимчасовий дозвіл на проживання . Та планую ще тут жити . Допоможіть зрозуміти на якій основі вони можуть припинити грошову виплату , адже я в Італії нічого не отримала, також не маю громадянства.
Видповідь: Управління соціального захисту може припинити виплату коштів на підставі того, що законодавчо на них покладається обов`зок контролю за цільовим використанням коштів, і коли вони не мають змогу здійснити контроль за цільовим використанням коштів або ж не можуть зробити матеріально-побутове обстеження проживання дитини, з причин відсутності останніх по місцю проживанню, вони виносять Рішення про зупинення виплати коштів. І справа не в тому, що скриваєте Ви чи ні своє фактичне місце перебування в Італії, а в тому що майже у всіх подібних випадках вони так роблять. Можемо надати Вам пораду з практичного досвіду, це домовитися з працівниками Управління соціалного захисту, можливо надати звіт використаних коштів, можливо фотографії умов проживання дитини, все це зробити в письмовому вигляді з усіма письмовими поясненнями.
Доброго дня!
Я громадянка України,одружена з бразильцем і проживаю в Бразилії з 2010р., де й народилась дитина в квітні 2013р. Свідоцтво про народження видали в Бразилії. Чи маю я право на допомогу і якщо так, то чи може оформити документи хтось із родичів які проживають на території України, якщо я надішлю всі необхідні документи?
Відповідь: На допомогу Ви маєте право, але лише особисто необхідно звернутися за допомогою. Чинне законодавство не передбачає представництво за довіреністю чи у будь-якій іншій формі представництва.
Доброго дня. Я громадянка України, маю 3-х дітей, всі громадяни України, мій чоловік іноземець, має намір виїхати з нами на свою батьківщину, чи можу я отримувати виплати на третю дитину, призначені мені з квітня 2013 року на Україні?
Відповідь: На Управління соціального захисту покладається обов’язок цільового використання коштів, якщо Ви не повідомивши їх, про зміну місця проживання з дитиною, переїдите в іншу країну, вони матимуть всі законні підстави зупинити виплату допомоги. Порада наступна: повідомити Орган, пойдіть на перемовини щодо можливості їм надавати звіт з викорастання коштів, умов проживання дитини тощо. Тобто, відкрито повідомити, що Ви не ховаєтесь, що це життєві обставини, що Ви готові йти на зустріч та співпрацю Управлінню соціального захисту тощо.