Процедура призначення
Кому надається допомога
Допомога при народженні нарається одному з батьків або опікуну, який постійно проживає разом з дитиною.
Важливим моментом, який потрібно врахувати є те, що зараз за відсутності допомоги по догляду допомога при народженні виконує також роль доходів людини, які дають можливість зарахувати до страхового стажу період відпустки по догляду за дитиною до 3 років. А відповідно для того щоб цей період був зарахований до страхового стажу потрібно щоб допомога при народженні оформлялася саме на ту людину, яка бере або планує брати цю відпустку.
Куди і коли звертатися за допомогою
Для отримання допомоги необхідно звернутись до відділу соціального захисту населення за місцем проживання одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, або за місцем народження дитини.
Важливо: Звернутися необхідно не пізніше 12 календарних місяців після народження дитини, інакше допомогу не призначать.
Водночас допомога при народженні дитини, не одержана через смерть одного з батьків, якому ця допомога була призначена, виплачується матері (батьку, опікуну) за умови звернення за нею не пізніше ніж через 12 місяців після смерті отримувача допомоги.
Із 30 березня 2017 року також існує можливість оформлення допомоги онлайн. Детальніше про цю процедуру можна знайти тут.
Перелік документів необхідних для отримання допомоги
Для отримання допомоги необхідно передусім пред’явити паспорт або інших документ, який підтверджує особу та Індивідуальний податковий номер (ІПН) (найчастіше потрібно надати копії паспорту та ІПН). Крім того необхідно надати:
— Заяву, яка складається у довільній формі із зазначенням даних для реєстрації місця проживання дитини.;
Заява, може бути подана в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням електронного цифрового підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання заявника.
В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін’юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без електронного цифрового підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.
— Копію свідоцтва про народження дитини. (У випадку народження мертвої дитини допомогу при народженні не призначають).
— Копію рішення про усиновлення опіки – подають лише опікуни.
Даний перелік документів є вичерпним. Водночас для того, щоб період відпустки по догляду за дитиною до 3 років був зарахований до страхового стажу в органи соціального захисту необхідно подати також копію наказу про надання відпустки по догляду за дитиною до 3 років або копію сторінок трудової книжки або інший документ щодо стажу особи.
У випадку якщо один із батьків зареєстрований в іншому регіоні, орган соціального захисту фактично самостійно має перевірити чи отримувала ця особу цю допомогу по місцю реєстрації. Водночас часто просять для цього надати конверт та марки, щоб реалізувати цю можливість.
Крім того для отримання допомоги необхідно в органи соціального захисту надати реквізити банківського рахунка на який ви плануєте отримати цю допомогу.
Реєстрація місця проживання новонародженої дитини здійснюється також на підставі направлених органами соціального захисту населення даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживає дитина, у заяві про призначення допомоги при народженні дитини.
Умови припинення виплати допомоги
Такими умовами є:
— позбавлення отримувача допомоги батьківських прав;
— відмови отримувача допомоги від виховання дитини;
— нецільового використання коштів і незабезпечення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини;
— відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав;
— тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання;
— припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень;
— перебування отримувача допомоги у місцях позбавлення волі за рішенням суду;
— усиновлення дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування;
— смерті дитини;
— смерті отримувача допомоги.
Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу. Потрібно зазначити, що рішення про припинення є не кінцевим і виплату допомогу при народженні можуть відновити (крім випадків смерті дитини і його усиновлення). Для цього особі, яка здійснює догляд за дитиною, потрібно звернутися протягом 6 місяців після припинення виплати допомоги в орган соціального захисту населення з письмовою заявою.
Важливим є те, що контроль за цільовим використанням допомоги і створенням належних умов для повноцінного утримання та виховання дітей здійснюється головними державними соціальними інспекторами і державними соціальними інспекторами органів праці та соціального захисту населення разом з управліннями (відділами) у справах сім’ї та молоді, службами у справах дітей і органами опіки та піклування шляхом проведення моніторингу виплат і використання допомоги, вибіркового обстеження окремих сімей. І у разі встановлення факту нецільового використання коштів зазначені органи подають керівнику органу, що призначив допомогу, пропозиції щодо припинення її виплати.
Також у випадку невідвідування матір’ю (батьком, опікуном) дільничного лікаря-педіатра (сімейного лікаря), під наглядом якого перебуває дитина віком до одного року, адміністрація лікувально-профілактичного закладу повідомляє про це орган праці та соціального захисту населення за місцем проживання дитини.
У разі народження дитини під час перебування жінки в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань адміністрація ізолятора або установи у 10-денний строк пілся отримання заяви матері про призначення допомоги при народженні дитини подає її заяву і копію свідоцтва про народження дитини до Органу праці та соціального захисту населення.
У разі перебування дитини разом з матір’ю в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань допомога призначається і виплачується в розмірі, встановленому для першої дитини, шляхом перерахування на відкритий у банківській установі вкладний (депозитний) рахунок дитини на підставі звернення адміністрації слідчого ізолятора або установи виконання покрань за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пезніше 12 календарних місяців після народження дитини.
Кошти, що зберігаються на рахунку такої дитини в банківській установі, можуть бути використані:
-матір’ю дитини, у разі її звільнення та перебування дитини з матір’ю;
— батьком дитини чи опікуном, які забрали дитину з відповідної установи:
-дитиною після досягненню нею повноліття, у разі коли кошти не були використані одним з батьків чи опікуном;
Розмір допомоги при народженні
Допомога при народженні виплачуватимеься у розмірі, який не буде залежити від того, яка по рахунку дитина у сім’ї — перша, друга, третя.
Допомога при народженні дитини призначається у розмірі 41 280 гривень. Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10 320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами (860 грн. на місяць) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Потрібно зазначити, що допомога при народженні дитини призначається опікуну на кожну взяту під опіку дитину у розмірі, установленому при народженні дитини. А у випадку якщо дитину (на яку призначають допомогу) влаштовано у дитячий заклад на повне державне утримання, допомога призначається і виплачується також у розмірі, встановленому при народженні першої дитини. Гроші при цьому перераховують на відкритий у банку рахунок дитини.
Зверніть увагу: діти, народжені до 30 червня 2014 року отримуватимуть допомогу у розмірі встановленому на дату народження дитини ( на першу дитину- 30 960,00 грн, на другу- 61 920,00 грн, на третю та наступних дітей — 123 840,00 грн.), тобто зміни з 01.07.2017 цієї категорії дітей не торкнуться.
На 2020 рік розмір допомоги при народженні без змін при призначенні: у розмірі 41280 гривень.
Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Нормативно-правові документи, які можуть бути корисними щодо призначення і виплати допомоги при народженні Закон України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2811-12&p=1270204897733506 Закон України «Про державний бюджет України на 2014 рік» http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/5515-17 Постанова Кабінету міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1751-2001-%EF&p=1270204897733506 Цю ж статтю російською мовою Ви можете знайти тут: http://i-law.kiev.ua/?p=473
Tags: 2014, 2015, допомога на дітей, допомога при народженні дитини 2013, допомога при народженні дитини 2014, порядок звернення, порядок призначення допомоги
мама народила 2 дитину виходила свідоцтво про народження подали документи в соцсахист але дитинка померла у віці 1 місяц як мамі будуть виплачувати
Відповідь: Допомогу на дитину при народженні все одно призначать. Допомога при народженні дитини в разі її смерті виплачується на підставі копії свідоцтва про народження дитини або витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження дитини, копії свідоцтва про смерть, витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про народження дитини для виплати допомоги у зв’язку з народженням дитини, виданого відділом реєстрації актів цивільного стану, чи довідки для призначення допомоги при народженні дитини, виданої виконавчим органом
сільської, селищної, міської (крім міст обласного значення) рад.
Доброго дня! Знаходячись в відпустці по догляду за дитиною по досягненні нею 3-річного віку (1 рік 7 міс.), я завагітніла вдруге. За час перебування в декреті, моя посада потрапила під скорочення, де і як отримати виплати по вагітності та пологах? Чи є сенс терміново виходити на роботу, щоб оформитись на іншу посаду та встигнути пропрацювати кілька місяців, щоб отримати допомогу?
Відповідь: Детально про цей вид допомоги зазначено в статті: http://www.i-law.kiev.ua/?p=85
Звісно Ви отримаєте допомогу по вагітності та пологам в будь-якому випадку, так у випадку безробіття Ви можете її отримати в Фонді соціального страхування з тимчасової втрати працездатності. В статті детально описано розмір допомоги та перелік документів.
Щодо того, що краще Вам робити — вирішувати все ж таки Вам.
Окрім того, не знаючи достаменно ситуації на Вашому підприємстві, зазначемо загальні юридичні права вагітних жінок та жінок у відпустці по догляду до 3-х років.
Стаття 184 Кодексу Законів про парцю: Гарантiї при прийняттi на роботу i заборона звiльнення вагiтних жiнок i жiнок, якi мають дiтей
Забороняється вiдмовляти жiнкам у прийняттi на роботу i знижувати їм заробiтну плату з мотивiв, пов’язаних з вагiтнiстю або наявнiстю дiтей вiком до трьох рокiв, а одиноким матерям — за наявнiстю дитини вiком до чотирнадцяти рокiв або дитини-iнвалiда.
При вiдмовi у прийняттi на роботу зазначеним категорiям жiнок власник або уповноважений ним орган зобов’язанi повiдомляти їм причини вiдмови у письмовiй формi. Вiдмову у прийняттi на роботу може бути оскаржено у судовому порядку.
Звiльнення вагiтних жiнок i жiнок, якi мають дiтей вiком до трьох рокiв (до шести рокiв — частина шоста статтi 179), одиноких матерiв при наявностi дитини вiком до чотирнадцяти рокiв або дитини-iнвалiда з iнiцiативи власника або уповноваженого ним органу не допускається, крiм випадкiв повної лiквiдацiї пiдприємства, установи, органiзацiї, коли допускається звiльнення з обов’язковим працевлаштуванням. Обов’язкове працевлаштування зазначених жiнок здiйснюється також у випадках їх звiльнення пiсля закiнчення строкового трудового договору. На перiод працевлаштування за ними зберiгається середня заробiтна плата, але не бiльше трьох мiсяцiв з дня закiнчення строкового трудового договору.
Стаття 32. Переведення на iншу роботу. Змiна iстотних умов працi
Переведення на iншу роботу на тому ж пiдприємствi, в установi, органiзацiї, а також переведення на роботу на iнше пiдприємство, в установу, органiзацiю або в iншу мiсцевiсть, хоча б разом з пiдприємством, установою, органiзацiєю, допускається тiльки за згодою працiвника, за винятком випадкiв, передбачених у статтi 33 цього Кодексу та в iнших випадках, передбачених законодавством.
Не вважається переведенням на iншу роботу i не потребує згоди працiвника перемiщення його на тому ж пiдприємствi, в установi, органiзацiї на iнше робоче мiсце, в iнший структурний пiдроздiл у тiй же мiсцевостi, доручення роботи на iншому механiзмi або агрегатi у межах спецiальностi, квалiфiкацiї чи посади, обумовленої трудовим договором. Власник або уповноважений ним орган не має права перемiщати працiвника на роботу, протипоказану йому за станом здоров’я.
У зв’язку iз змiнами в органiзацiї виробництва i працi допускається змiна iстотних умов працi при продовженнi роботи за тiєю ж спецiальнiстю, квалiфiкацiєю чи посадою. Про змiну iстотних умов працi — систем та розмiрiв оплати працi, пiльг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, сумiщення професiй, змiну розрядiв i найменування посад та iнших — працiвник повинен бути повiдомлений не пiзнiше нiж за два мiсяцi.
Якщо колишнi iстотнi умови працi не може бути збережено, а працiвник не згоден на продовження роботи в нових умовах, то трудовий договiр припиняється за пунктом 6 статтi 36 цього Кодексу.
Стаття 33. Тимчасове переведення працiвника на iншу роботу, не обумовлену трудовим договором
Тимчасове переведення працiвника на iншу роботу, не обумовлену трудовим договором, допускається лише за його згодою.
Власник або уповноважений ним орган має право перевести працiвника строком до одного мiсяця на iншу роботу, не обумовлену трудовим договором, без його згоди, якщо вона не протипоказана працiвниковi за станом здоров’я, лише для вiдвернення або лiквiдацiї наслiдкiв стихiйного лиха, епiдемiй, епiзоотiй, виробничих аварiй, а також iнших обставин, якi ставлять або можуть поставити пiд загрозу життя чи нормальнi життєвi умови людей, з оплатою працi за виконану роботу, але не нижчою, нiж середнiй заробiток за попередньою роботою.
У випадках, зазначених у частинi другiй цiєї статтi, забороняється тимчасове переведення на iншу роботу вагiтних жiнок, жiнок, якi мають дитину-iнвалiда або дитину вiком до шести рокiв, а також осiб вiком до вiсiмнадцяти рокiв без їх згоди.
Стаття 49-2. Порядок вивiльнення працiвникiв
Про наступне вивiльнення працiвникiв персонально попереджають не пiзнiше нiж за два мiсяцi.
При вивiльненнi працiвникiв у випадках змiн в органiзацiї виробництва i працi враховується переважне право на залишення на роботi, передбачене законодавством.
Одночасно з попередженням про звiльнення у зв’язку iз змiнами в органiзацiї виробництва i працi власник або уповноважений ним орган пропонує працiвниковi iншу роботу на тому ж пiдприємствi, в установi, органiзацiї. При вiдсутностi роботи за вiдповiдною професiєю чи спецiальнiстю, а також у разi вiдмови працiвника вiд переведення на iншу роботу на тому ж пiдприємствi, в установi, органiзацiї працiвник, за своїм розсудом, звертається за допомогою до державної служби зайнятостi або працевлаштовується самостiйно. Водночас власник або уповноважений ним орган доводить до вiдома державної служби зайнятостi про наступне вивiльнення працiвника iз зазначенням його професiї, спецiальностi, квалiфiкацiї та розмiру оплати працi.
Державна служба зайнятостi пропонує працiвниковi роботу в тiй же чи iншiй мiсцевостi за його професiєю, спецiальнiстю, квалiфiкацiєю, а при її вiдсутностi — здiйснює пiдбiр iншої роботи з урахуванням iндивiдуальних побажань i суспiльних потреб. При необхiдностi працiвника може бути направлено, за його згодою, на навчання новiй професiї (спецiальностi) з наступним наданням йому роботи.
Доброго дня. Таке питання: від першого шлюбу маю доньку, яка прописана зі мною (фактично, більший час проживає з матір’ю). В другому шлюбі чекаю другу дитину. Для моєї другої дружини (громадянка Росії, має ВНЖ України, 10 років проживає в Україні) це перший шлюб і перша дитина. Чи можу я оформити допомогу при народженні дитини, як на другу дитину? Дякую.
Відповідь: Якщо Ваша перша дитина і за Рішенням суду з Вами проживає, або ж Рішення суду немає — з ким з батьків вона має проживати, але вона зареєстрована з Вами і перебуває у Вас на утриманні, то відповідно якщо другу дитину Ви також зареєструєте за своєю адесою, і допомогу будете оформлювати на Вас, тоді визначать розмір як на другу дитину.
Доброго дня. Допоможіть розібратися. Я з чоловіком прописана в різних містах, при зверненні за допомогою при народженні дитини, нам повідомили що обовязково має бути довідка що підтверджує, що чоловік не отримує дану допомогу по місцю прописки. Але, наскільки я знаю, зараз це відмінили. Можете підсказати чи справді потрібна довідка, а якщо ні то де можна подивитися зміни до законодавства щоб показати тим «працівникам»?
і ще одне питання, ми будем одночасно оформляти ще і допомогу по догляду до 3 років, чи потрібно брати по 2 довідки про склад сімї до кожного пакету документів, чи достатньо тільки однієї на 2 допомоги? Дякую.
Відповідь: Для кожного виду допомоги збирається окремий пакет документів, тобто для допомоги при народженні,- Ви маєте надати довідку про те, що саме цю допомогу не отримуєте за місцем реєстрації, при поданні документів на допомогу по догляду за дитиною до 3-х років, ви маєте подати довідку, про те, що саме допомогу по догляду не отримуєте за місцем реєстрації. Тобто довідки повинно бути дві, і в кожній про свій вид допомоги зазначено.
Щодо вимоги надати довідку і на чоловіка- то це не законно, наш сайт містить статтю на цю тему, в ній вказано, посилання но нормативно-правові акти, де зазначено, що довідку про неотримання допомоги має надаватися лише від особи, яка заявляє себе як отримувач допомоги, і незаконна вимога вимагати більше документів.
Порадимо звернутися письмово до Управління соціального захисту, викласти вашу позицію, посилатися на чинне законодавство, та вимагати письмової відповіді чи відмови, також порадимо записатися на прийом до керівника, що також може бути дійово.
Якщо молода мама вийде на роботу, коли дитині буде 2 рочки, чи продовжуватимуть виплату допомоги?
Відповідь: Допомога по догляду до 3-х років зупиняється, якщо Ви виходите на повний робочий день, зебрігається якщо на неповний робочий день. Також якщо на повний робочий день вийдете працюати, тоді можливо переоформити допомогу на іншого родича. В статті на сайті є детальна інформацію на цю тему.
Добрий день . Вопрос 1.Разница в родах 25 лет. помощь как за 2 роди или как за 1?
Відповідь: В залежності від того, чи проживає перша дитина з Вами і чи перебуває у Вас на утриманні, якщо так- то як на другу дитину буде визначена допомога, якщо ні- тоді як на першу.
Доброго дня!
Підкажіть будь ласка, чи маю я право отримати допомогу за народження дитини, якщо я громадянка України, заміжня за іноземцем, дитина має іноземне громадянство і проживаємо ми за кордоном?
Дуже дякую за відповідь!
Відповідь: Обмежень, законодавчо встановлених, немає для отримання Вами допомоги при нароженні. Якщо Ви ознайомлювалися з нашими відповіддями на запити користувачів, то певно побачили, що існує вирогіднсть того, що можуть відмовити у виплаті допомоги лише з причин відсутності контролю за цільовим викорситанням Вами коштів, в зв`язку з тим, що Ви не проживаєте в Україні. Але для цього Ви можете надавати звіти з використаних коштів, особисто з`являтися в Управлінні соціального захисту тощо. Тобто на допомогу в цілому Ви маєте право, порадимо також ознайомитися з статтею на цю тему на сайті, щоб бути обізнаною повністю на тему цієї допомоги.
скажіть будь ласка скільки грошей я буду отримувати кожен місяць ,якщо моїй дитині 2 місяці, моя зарплата була 1000 грн.я у декреті а чоловік не працює
Відповідь: Грошей по якому виду допомог? Не зрозуміло суті питання, можливо Вам краще ознайомитися з статтями про державні допомоги, що розміщені на сайті, там є приклад розрахунку і умови отримання.
Добрый день. Мы с мужем проживаем в Дании (оба являемся гражданами Украины)и у нас здесь родился второй ребёнок (так же гражданин Украины). Хотим оформить помощь на него на Украине,но проживать там фактически мы не будем. В одном из Ваших ответов на вопрос Вы пишите:»Необхідно було попередити про фактичне місце проживання дитини та отримувача допомоги, домовлятися про надання звіту з-за кордону про цільове використання коштів тощо. Наразі лише порадимо домовлятися з Управлінням соціального захисту, спробувати звітувати про вже використані кошти, умови проживання немовля тощо.» Во-первых,проблема заключается в том, что как только работники соцслужбы слышат,что родители с ребёнком не будут проживать на Украине, сразу же отказываються оформлять эту помощь. А во-вторых, каким образом мы можем доказать или предостамить отчёт о рациональном использовании детских денег заграницей???
Відповідь: Справа в тому, що законодавчо цей момент не урегульовано, а все, що не урегульовано законом, трактується державними органами на свій лад. Коли ми надаємо консультації, без правового обгрунтування, ми спираємось на власний практичний досвід. Так в місті Дніпропетровську, при схожій ситуації, Управління оформило допомогу, але мати з дитиною щокварталу приїджали з-за кордону та приходили до Управління, показували квитанції на витрати на дитяче харчування, одяг, тобто особисто відвідували Управління соціального захисту, хоча законом це не передбачено. Але законом і не обмежується надання допомоги для дітей, які проживають за межами держави. Але сама норма закону, яка покаладає в обов`язок контролю за цільовим використанням коштів на Управління і дає Управлінню можливість здійснювати контроль та обстеження за місцем мешкання, просити надавати звіти тощо.
Тому, коли норма закону не регулює відносини, необхідно вести перемовини, домовлятися, показувати прозорість наміру та подальшого використання коштв і сподіватися на порозуміння державних органів.
Доброго дня. Я громадянин України, дружина — громадянка Канади. У нас народилася дочка у Канаді, але оформили їй Українське громадянство (переклали Канадське свідоцтво про народження і завірили в Українському консульстві). Повернулися в Україну і я зареєстрував дочку по місцю своєї реєстрації (проживання). Коли я звернувся в управління по соціальному захисту по допомогу вони почали щось «крутити»,- спочатку сказали, що потрібен якийсь апостіль(але коли я робив свідоцтво в Українському консульстві, то там мене запевнили, що свідоцтво має все необхідне для безпроблемного використання в Україні), а пізніше сказали, що допомогу взяти не можливо так як дружина громадянка Канади і зареєстрована в Канаді, і вони не знають чи ми не беремо там допомогу на нашу дитину.
З ваших слів я зрозумів, що ми можемо отримати допомогу і що дії працівників управління соціального захисту є незаконні!? Порадьте будь-ласка, що в нашому випадку робити і куди звертатися?
Дякую.
Відповідь: З описаної Вами ситуації дії Управління соціального захисту незаконні, ми, звісно, не бачили свідоцтва про народження, дійсно воно легалізоване чи ні, але в будь-якому випадку, порадимо зробити наступне:
1. подати письмову заяву про призначення допомоги при народженні в районі, де зареєстрвоаний батько дитини:
2. подавати заяву від імені батька, громадянина України, і інші документи також на батька, тобто допомогу оформлювати тільки на батька дитини;
3. зареєструвати вказану заяву та додатки в канцелярії Управління або ж у співробітниці, або ж у керівництва;
4. Надати супровідний лист з посиланням на нормативні акти Вашого права на допомогу (в статті на сайті вказані закони);
5. Спробуйте записатисяя на прийом до керівника Управління, і головне вимагайте письмову видповідь-відмову в призначенні допомоги, з якою вже надалі Ви зможете звернутися до Прокуратури та до Суду за захистом.
Маємо надію, що після зустрічі з керівництвом, письмовою аргументацією щодо Вашого права на цю допомогу з посиланням на закони, допомогу все ж таки призначать, і до суду звертатися не бути необхідно.