Процедура призначення

Кому надається допомога

Допомога при народженні нарається одному з батьків або опікуну, який постійно проживає разом з дитиною.

Важливим моментом, який потрібно врахувати є те, що зараз за відсутності допомоги по догляду  допомога при народженні виконує також роль доходів людини, які дають можливість зарахувати до страхового стажу період  відпустки по догляду за дитиною до 3 років.  А відповідно для того щоб цей період  був зарахований до страхового стажу потрібно щоб допомога при народженні  оформлялася саме на ту людину, яка бере або планує брати цю відпустку.

Куди і коли звертатися за допомогою

Для отримання допомоги необхідно звернутись до відділу соціального захисту населення за місцем  проживання одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, або за місцем народження дитини.

Важливо:  Звернутися необхідно не пізніше 12 календарних місяців після народження дитини, інакше допомогу не призначать.

Водночас допомога при народженні дитини, не одержана через смерть одного  з батьків, якому ця допомога була призначена, виплачується  матері  (батьку, опікуну) за умови звернення за нею не пізніше ніж  через 12 місяців після смерті отримувача допомоги.

Із 30 березня 2017 року також існує можливість оформлення допомоги онлайн. Детальніше про цю процедуру можна знайти тут

Перелік документів необхідних для отримання допомоги

Для отримання допомоги необхідно передусім пред’явити паспорт або інших документ, який підтверджує особу та Індивідуальний податковий номер (ІПН) (найчастіше потрібно надати копії паспорту та ІПН). Крім того необхідно надати:

—          Заяву, яка складається у довільній формі із зазначенням даних для реєстрації місця проживання дитини.;

Заява,  може бути подана в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням електронного цифрового підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання заявника.

В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін’юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без електронного цифрового підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.

—          Копію свідоцтва про народження дитини. (У випадку народження мертвої дитини допомогу при народженні не призначають).

—          Копію рішення про усиновлення опіки – подають лише опікуни.

Даний перелік документів є вичерпним. Водночас для того, щоб період відпустки по догляду за дитиною до 3 років був зарахований до страхового стажу в органи соціального захисту  необхідно подати також копію наказу про надання відпустки по догляду за дитиною до 3 років або копію сторінок трудової книжки або інший документ щодо стажу особи.

У випадку якщо один із батьків зареєстрований в іншому регіоні, орган соціального захисту фактично самостійно має перевірити чи отримувала ця особу цю допомогу по місцю реєстрації. Водночас часто просять для цього надати конверт та марки, щоб реалізувати цю можливість.

Крім того для отримання допомоги необхідно в органи соціального захисту надати реквізити банківського рахунка на який ви плануєте отримати цю допомогу.

Реєстрація місця проживання новонародженої дитини здійснюється також на підставі направлених органами соціального захисту населення даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживає дитина, у заяві про призначення допомоги при народженні дитини.

Умови припинення виплати допомоги

Такими умовами є:

—          позбавлення отримувача допомоги батьківських прав;

—          відмови отримувача допомоги від виховання дитини;

—         нецільового використання коштів і незабезпечення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини;

—        відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав;

—         тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання;

—         припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень;

—       перебування отримувача допомоги у місцях позбавлення волі за рішенням суду;

—      усиновлення дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування;

—         смерті дитини;

—         смерті отримувача допомоги.

Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу. Потрібно зазначити, що рішення про припинення є не кінцевим і виплату допомогу при народженні можуть відновити (крім випадків смерті дитини і його усиновлення). Для цього особі, яка здійснює догляд за дитиною, потрібно звернутися протягом 6 місяців після припинення виплати допомоги в орган соціального захисту населення з письмовою заявою.

Важливим є те, що контроль за  цільовим  використанням  допомоги  і  створенням  належних  умов  для  повноцінного  утримання  та  виховання  дітей  здійснюється   головними  державними  соціальними  інспекторами  і  державними соціальними інспекторами органів праці  та  соціального  захисту населення разом з управліннями (відділами) у справах сім’ї  та молоді, службами у справах дітей і органами опіки та піклування  шляхом  проведення  моніторингу  виплат  і  використання допомоги,  вибіркового обстеження окремих сімей. І у разі встановлення  факту  нецільового  використання  коштів зазначені органи подають керівнику органу,  що призначив допомогу,  пропозиції щодо припинення її виплати.

Також у випадку невідвідування матір’ю (батьком, опікуном) дільничного лікаря-педіатра  (сімейного  лікаря), під наглядом якого перебуває  дитина      віком      до      одного      року,     адміністрація  лікувально-профілактичного  закладу  повідомляє про це орган праці  та  соціального  захисту  населення  за  місцем проживання дитини.

У разі народження дитини під час перебування жінки в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань адміністрація ізолятора або установи у 10-денний строк пілся отримання заяви матері про призначення допомоги при народженні дитини подає її заяву і копію свідоцтва про народження дитини до Органу праці та соціального захисту населення.

У разі перебування дитини разом з матір’ю в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань допомога призначається і виплачується в розмірі, встановленому для першої дитини, шляхом перерахування на відкритий у банківській установі вкладний (депозитний) рахунок дитини на підставі звернення адміністрації слідчого ізолятора або установи виконання покрань за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пезніше 12 календарних місяців після народження дитини.

Кошти, що зберігаються на рахунку такої дитини в банківській установі, можуть бути використані:

-матір’ю дитини, у разі її звільнення та перебування дитини з матір’ю;

— батьком дитини чи опікуном, які забрали дитину з відповідної установи:

-дитиною після досягненню нею повноліття, у разі коли кошти не були використані одним з батьків чи опікуном;

Розмір допомоги при народженні

Допомога при народженні виплачуватимеься у розмірі, який  не буде залежити від того, яка по рахунку дитина у сім’ї  — перша, друга, третя.

Допомога при народженні дитини призначається у розмірі 41 280 гривень.  Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10 320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами (860 грн. на місяць) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Потрібно зазначити, що допомога при народженні дитини призначається опікуну на кожну взяту під опіку дитину у розмірі, установленому при народженні дитини. А у випадку якщо дитину (на яку призначають допомогу) влаштовано у дитячий заклад на повне державне утримання, допомога призначається і виплачується також у розмірі, встановленому при народженні першої дитини. Гроші при цьому перераховують на відкритий у банку рахунок дитини.

Зверніть увагу: діти, народжені до 30 червня 2014 року отримуватимуть допомогу у розмірі встановленому на дату народження дитини ( на першу дитину- 30 960,00 грн, на другу- 61 920,00 грн, на третю та наступних дітей — 123 840,00 грн.), тобто зміни з 01.07.2017 цієї категорії дітей не торкнуться.

На 2020 рік розмір допомоги при народженні без змін при призначенні: у розмірі 41280 гривень.

Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

MJgG4BhcAHk

Нормативно-правові документи, які можуть бути корисними щодо призначення і виплати допомоги при народженні   Закон України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2811-12&p=1270204897733506 Закон України «Про державний бюджет України на 2014 рік» http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/5515-17 Постанова Кабінету міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1751-2001-%EF&p=1270204897733506 Цю ж статтю російською мовою Ви можете знайти тут: http://i-law.kiev.ua/?p=473

 

Tags: , , , , , ,

3 056 комментариев on Допомога при народженні дитини — 2020

  1. светлана:

    добрий день.якщо звернутися за одноразовою допомогою через пів року після народження дитини,за ці пів року гроші нарахують чи вони будуть втрачені?

    Відповідь: Ні, на розмір допомоги при народженні не впливає коли саме Ви звернулись за допомогою, головне щоб до того часу, як дитині виповниться рік. Допомогу Вам все одно призначать в повному розмірі.

  2. Віталій:

    Просити написати відмову то я можу. Але я так і бачу як чиновник мені скаже: «А де написано, що я зобовязана писати відмову?». У мена таке уже було, в іншій установі.

    А у постанові КМУ нічого немає про те, що вони не мають права вимагати інших документів, ніж ті, що прописані в постанові. Я знайшов тільки у статті 20 постанови:

    «Органам праці та соціального захисту населення забороняється
    вимагати для одержання допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку інші документи, крім зазначених у цьому пункті»

    але це стосується допомоги по догляду за дитиною до досягнення трирічного віку. Мене ж цікавить допомога у звязку з народженням дитини.

    Бачу я, що не вийде «права качати» у відділі соц. захисту. З таким законодавством принаймні.

    Відповідь: Шановний, Віталій, це Ваше право вибору -стояти на захисті своїх прав чи ні.
    Щодо законодавства, то Ви його не зовсім вивчили, а саме:
    — В жодній постанові та законі не вказано, що перелк документів, визначений для допомоги при народженні не є вичерпним, і службовець має право вимагати інші документи;
    — ті посилання, які Ви навели, стосується взагалі принципу роботи державних службовців, а не лише допомоги по догляду, Постанова КМУ, яка регулює надання соціальних державних допомог передбачає єдиний механізм захисту та підтримки громадян, єдиний механіз вичерпності переліку документів, умов отримання допомоги та розміру;
    Знову ж таки, в тих нормативних актах, значиться, що державні органи на підставі поданої заявки приймають рішення про призначення чи відмову в допомозі.
    Ви хочете щоб в одній Постанові КМУ була пошагова інструкція дій? Існує ЗУ «Про звернення громадян», який передбачає, що при подачі заяви чи звернення до будь-якого державного органу, останній має надати відповідь у строк до 30 днів. Якщо не хочуть приймати заяву — реєструєте в канцелярії, якщо немає канцелярії — йдіть до керівника, якщо немає керівника, -відправляйте цінний лист з описом Вашої заяви та додатків.
    Як Ви бачете способів захисту свого права багато, а вже скористатися їм чи ні -Ваш вибір.

  3. Віталій:

    І ще одне питання: Чи зобовязаний чиновник соц. захисту написати відмову у наданні допомоги?

    Відповідь: Якщо Ви подаєте заяву про призначення допомоги з відповідним пакетом документів, встановленим законодавстом, то у випадку відмови — звісно просіть прийняти заяву та надати офіційну відповідь -відмову. Лише з цією відмовою Ви можете піти далі до Прокуратури та до суду, адже ви ж не будете в суді та в Прокуратурі передавати інформацію зі слів?!

  4. Віталій:

    Ви написали, що «В своїй діяльності вони (органи державної влади) мають керуватися виключно законами та постановами КМУ». Це десь передбачено в законодавстві?
    Дякую.

    Відповідь: Так, в тих же нормативних актах, які ми Вам навели в попередній відповіді. В Постанові КМУ особливо.

  5. Светлана:

    Добрый день, подскажите, пожалуйста, муж с женой проживают в другой стране где имеют вид на жительство, гражданство Украины и прописаны: муж в Киеве, жена в Запорожье, у них родился первый ребенок, имеют ли они право на выплату помощи при рождении на ребенка и какие документы дополнительно у них могут потребовать! Спасибо!

    Відповідь: Допомогу призначать лише за умови особистого звернення до Управління соціального захисту, з особливого переліку документів — лише свідоцтво про народження, що видане компетентним органом іноземної держави та легалізоване на триторії України (чи проставлений апостиль). Тобто в цілому так, на допомогу Ви маєте право. Порадимо також прочитати статтю на сайті на цю тему, схожі запитання від користувачів, які надходили і на які ми відповідали.

  6. Наталія:

    Добрий день! На даний момент я заміжня за поляком, зі своєю першою дитиною проживаємо у Польщі на підставі карти тимчасового проживання, але громадянство маю українське, моя перша дитина — також. Тепер — вагітна з другою дитиною… Чи я отримаю державну допомогу на другу дитину і куди мені зветатися за докладною консультацією?

    Відповідь: Передусім хочемо зауважити, що сайт містить статтю на тему допомоги при народженні, в ній вказані умови отримання допомоги і у Вашому випадку, тому порадимо ознайомитися. Також консультацію надають працівники Управління соціального захисту.
    Хотілось би лише зауважити, що допомогу у Вашому випадку нададуть лише на території України, і за умови реєстрації обох дітей за однією адресою з отримувачем допомоги.

  7. Татьяна:

    Добрый день. Объясните мне пожалуйста, сегодня позвонила в упр. соц. защиты для записи к инспектору для оформления помощи при рождении ребенка. Мне задали вопрос о том, прописан ли муж в том же месте, где я и старший ребенок? Поскольку муж в данный момент не прописан вообще, но проживает с нами все время, мне сказали, что нужно его прописать, затем взять справку о составе семьи. Иначе никак нельзя? Брак зарегистрирован.

    Відповідь: Ви не вказуєте на яку дитину Ви оформлюєте допомогу — на першу чи на другу, мабуть якщо є старша дитина, тоді на другу. В статті на сайті вказано, що коли допомога оформлюєтья на другу та наступну дитину, тоді з обов`язкових документів надається довідка про склад сім`ї, в якій має бути вказано, що перша дитина зареєстрована з другою дитиною за однією адресою, та з отримувачем допомоги, тобто якщо на Вас допомогу будете оформлювати — тоді з Вами, якщо на чоловіка- тоді з чоловіком.
    Тобто реєсрація необхідна лише для дітей, не для обох батьків, лише для того, на кого оформлюватиметься допомога.
    Вимога реєстрації батька при оформленні допомоги при народженні, якщо на нього допомогу не реєструють, не потрібна. Законом вона не вимагається.

  8. Віталій:

    Добрий день! Жінка бажає отримати допомогу при народженні дитини. У неї це друга дитина, перша від чоловіка з попереднього шлюбу. Я фактично проживаю з нею у квартирі її мами. Реєстрації в Україні не маю (втратив право на житло у звязку з рішенням суду, хоча печатка у паспорті залишилась). У відділі соціального забезпечення вимагають купу довідок не передбаченних законодавством. А саме:

    1. довідку зі школи, що перша дитина навчається у школі (тут вони навіть форми не вказали)
    2. копію свідотства про шлюб
    3. копію свідотства про розлучення з попереднім чоловіком
    4. довідку з відділу соц забезпечення що я не отримав допомоги за місцем попередньої реєстрації
    5. копію ідентифікаційного коду і оригінал (мойого і жінки)
    6. форму 3 (про склад сімї) із місця реєстрації жінки
    7. форму 3 із мого місця реєстрації

    можливо ще щось я пропустив, я тут під рукою немаю списка, що вони нам написали.

    Хоч це схоже на знущання, ми з жінкою готові позбирати ці довідки, але я не можу отримати форму 3 зі своєї старої прописки, і довідку із соцзабезу, бо ніде не прописанний (маю тільки печатку в паспорті).

    Мої питання:
    1. Чи мають право ці органи вимагати довідки, не передбачені законом, (можливо у них є якісь посадові інструкції у яких передбачені ці вимоги?)
    2. Чи мають вони обовязок писати відмову у наданні довідки, на підставі відсутності документів що вони вимагають? Якщо так, то де це передбачено?
    3. Чи правда те, що з 1 січня 2014 року вступить в дію закон, який забороняє вимагати якісь документи крім свідотства про народження дитини? і обовязок перевірки юридичних фактів буде покладено на орган, який виносить рішення у призначенні допомоги?

    дякую, а, мало забув, все твориться у відділі соц. забезпечення Соломянського району міста Києва.
    Як ви думаєте, може вони просто таким чином хабаря вимагають?

    Відповідь: Важко відповісти чим самим керуються посадові особі державний органів, коли вимагають документи, не передбачені законодавством. В своїй діяльності вони мають керуватися виключно законами та постановами КМУ. Порядок призначення та перелік документів стосовно саме цієї допомоги передбачен чітко в наступних нормативних актах: Закон України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми»
    http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-.....4897733506
    Закон України «Про державний бюджет України на 2013 рік»
    http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/5515-17
    Постанова Кабінету міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми»
    http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-.....4897733506
    Жодна посадова Інструкція, Наказ Керівника Управління соціального захисту тощо не може розширювати, звужувати норми, перелік документів та розмір допомоги, встановлені в законі та постанові кму, які ми вказали вище.
    Якщо ми вірно зрозуміли, то допомогу оформлюєте Ви на жінку. Свідоцтво про шлюб та розлучення у Вашому випадку необхідно надати, довідку зі школи — ні, копія ІПН — для перерахування допомоги в банк чи на пошту потрібно, форма 3 — довідка про склад сім`ї при оформленні допомоги на другу дитину також необхідно, в ній має бути відображено, що і перша і друга дитина зареєстровані за однією адресою разом з отримувачем допомоги. Довідка про те, що заявник на допомогу не отримує цю ж допомогу за місцем реєстрації (якщо жінка звертається не за місцем своєї реєстрації) також необхідна.
    На Вас, як чоловіка цих довідок не потрібно надавати. І ці вимоги незаконні. Ми в таких випадках радимо писати письмове звернення на керівника йти на прийом, перед цим уважно прочитати закон та постанову кму — та писати, що вимоги незаконні. Просити їх писати відмову в призначенні допомоги на підставі ненадання довідки, яка не передбачена законодавством та далі йти вже зі скаргою до районної прокуратури чи до суду.
    Щодо законоавчого нововведення, то законопроект про внесення змін про порядок подачі документів дійсно існує та зареєстрован, але наразі не відомо строків набрання його чинності, до недавнього часу ми очикували цих змін в травні, тепер в січні.

  9. Марія:

    Доброго дня. Нашій дитині 10-ть місяців. Я звернулася в управління соціального захисту по одноразову допомогу при народженні дитини та по допомогу до досягнення 3-х річного віку, здала усі необхідні документи, які вони вимагали (за винятком закордонного паспорта). Підкажіть будь ласка чи є якийсь часовий термін в який працівники соц. захисту повинні прийняти рішення щодо мене і якщо вони приймуть позитивне рішення, то у який термін повинні надійти кошти на мій рахунок?

    Відповідь: Так, Марія, часовий розгляд заяви встановлений, він вказан на сайті у відповідних статтях, порадимо ознайомитися.
    Єдине, це законодавчо не встановлено строків виплати одноразової суми (першої) допомоги при народженні.

  10. Наталья:

    Дуже дякую за відповідь.
    «Щодо вимоги надати довідку і на чоловіка- то це не законно, наш сайт містить статтю на цю тему, в ній вказано, посилання но нормативно-правові акти, де зазначено, що довідку про неотримання допомоги має надаватися лише від особи, яка заявляє себе як отримувач допомоги, і незаконна вимога вимагати більше документів.» — можете написати ссилку на статтю, бо не можу її найти. Наперед вдячна!

    Відповідь: Постанова КМУ «Про затвердження порядку призначення та виплати державної допомоги сім`ям з дітьми» http://zakon2.rada.gov.ua/laws.....2820668807
    п. 15. Одному з батьків дитини (опікуну) допомога при народженні
    дитини призначається і виплачується органами праці та соціального
    захисту населення за місцем їх реєстрації. Допомога може бути
    призначена за місцем фактичного проживання за умови подання
    довідки про неодержання зазначеної допомоги в органах праці та
    соціального захисту населення за місцем реєстрації.

Добавить комментарий