Процедура призначення
Кому надається допомога
Допомога при народженні нарається одному з батьків або опікуну, який постійно проживає разом з дитиною.
Важливим моментом, який потрібно врахувати є те, що зараз за відсутності допомоги по догляду допомога при народженні виконує також роль доходів людини, які дають можливість зарахувати до страхового стажу період відпустки по догляду за дитиною до 3 років. А відповідно для того щоб цей період був зарахований до страхового стажу потрібно щоб допомога при народженні оформлялася саме на ту людину, яка бере або планує брати цю відпустку.
Куди і коли звертатися за допомогою
Для отримання допомоги необхідно звернутись до відділу соціального захисту населення за місцем проживання одного з батьків (опікуна), з яким постійно проживає дитина, або за місцем народження дитини.
Важливо: Звернутися необхідно не пізніше 12 календарних місяців після народження дитини, інакше допомогу не призначать.
Водночас допомога при народженні дитини, не одержана через смерть одного з батьків, якому ця допомога була призначена, виплачується матері (батьку, опікуну) за умови звернення за нею не пізніше ніж через 12 місяців після смерті отримувача допомоги.
Із 30 березня 2017 року також існує можливість оформлення допомоги онлайн. Детальніше про цю процедуру можна знайти тут.
Перелік документів необхідних для отримання допомоги
Для отримання допомоги необхідно передусім пред’явити паспорт або інших документ, який підтверджує особу та Індивідуальний податковий номер (ІПН) (найчастіше потрібно надати копії паспорту та ІПН). Крім того необхідно надати:
— Заяву, яка складається у довільній формі із зазначенням даних для реєстрації місця проживання дитини.;
Заява, може бути подана в електронній формі (з використанням засобів телекомунікаційних систем, через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, зокрема з використанням електронного цифрового підпису) структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання заявника.
В такому разі факт народження дитини на території України підтверджується за інформацією з Державного реєстру актів цивільного стану громадян, отриманою шляхом електронної взаємодії у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін’юстом. У разі надходження надісланої з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви без електронного цифрового підпису громадянина орган соціального захисту населення повідомляє заявнику, що допомога при народженні дитини призначається лише після підписання у місячний строк зазначеної заяви. У разі непідписання заяви у зазначений строк подається нова заява.
— Копію свідоцтва про народження дитини. (У випадку народження мертвої дитини допомогу при народженні не призначають).
— Копію рішення про усиновлення опіки – подають лише опікуни.
Даний перелік документів є вичерпним. Водночас для того, щоб період відпустки по догляду за дитиною до 3 років був зарахований до страхового стажу в органи соціального захисту необхідно подати також копію наказу про надання відпустки по догляду за дитиною до 3 років або копію сторінок трудової книжки або інший документ щодо стажу особи.
У випадку якщо один із батьків зареєстрований в іншому регіоні, орган соціального захисту фактично самостійно має перевірити чи отримувала ця особу цю допомогу по місцю реєстрації. Водночас часто просять для цього надати конверт та марки, щоб реалізувати цю можливість.
Крім того для отримання допомоги необхідно в органи соціального захисту надати реквізити банківського рахунка на який ви плануєте отримати цю допомогу.
Реєстрація місця проживання новонародженої дитини здійснюється також на підставі направлених органами соціального захисту населення даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживає дитина, у заяві про призначення допомоги при народженні дитини.
Умови припинення виплати допомоги
Такими умовами є:
— позбавлення отримувача допомоги батьківських прав;
— відмови отримувача допомоги від виховання дитини;
— нецільового використання коштів і незабезпечення отримувачем допомоги належних умов для повноцінного утримання та виховання дитини;
— відібрання дитини в отримувача допомоги без позбавлення батьківських прав;
— тимчасового влаштування дитини на повне державне утримання;
— припинення опіки або звільнення опікуна від його повноважень;
— перебування отримувача допомоги у місцях позбавлення волі за рішенням суду;
— усиновлення дитини-сироти або дитини, позбавленої батьківського піклування;
— смерті дитини;
— смерті отримувача допомоги.
Виплата допомоги припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому виникли зазначені обставини, за рішенням органу, який призначив допомогу. Потрібно зазначити, що рішення про припинення є не кінцевим і виплату допомогу при народженні можуть відновити (крім випадків смерті дитини і його усиновлення). Для цього особі, яка здійснює догляд за дитиною, потрібно звернутися протягом 6 місяців після припинення виплати допомоги в орган соціального захисту населення з письмовою заявою.
Важливим є те, що контроль за цільовим використанням допомоги і створенням належних умов для повноцінного утримання та виховання дітей здійснюється головними державними соціальними інспекторами і державними соціальними інспекторами органів праці та соціального захисту населення разом з управліннями (відділами) у справах сім’ї та молоді, службами у справах дітей і органами опіки та піклування шляхом проведення моніторингу виплат і використання допомоги, вибіркового обстеження окремих сімей. І у разі встановлення факту нецільового використання коштів зазначені органи подають керівнику органу, що призначив допомогу, пропозиції щодо припинення її виплати.
Також у випадку невідвідування матір’ю (батьком, опікуном) дільничного лікаря-педіатра (сімейного лікаря), під наглядом якого перебуває дитина віком до одного року, адміністрація лікувально-профілактичного закладу повідомляє про це орган праці та соціального захисту населення за місцем проживання дитини.
У разі народження дитини під час перебування жінки в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань адміністрація ізолятора або установи у 10-денний строк пілся отримання заяви матері про призначення допомоги при народженні дитини подає її заяву і копію свідоцтва про народження дитини до Органу праці та соціального захисту населення.
У разі перебування дитини разом з матір’ю в слідчому ізоляторі або установі виконання покарань допомога призначається і виплачується в розмірі, встановленому для першої дитини, шляхом перерахування на відкритий у банківській установі вкладний (депозитний) рахунок дитини на підставі звернення адміністрації слідчого ізолятора або установи виконання покрань за умови, що звернення за її призначенням надійшло не пезніше 12 календарних місяців після народження дитини.
Кошти, що зберігаються на рахунку такої дитини в банківській установі, можуть бути використані:
-матір’ю дитини, у разі її звільнення та перебування дитини з матір’ю;
— батьком дитини чи опікуном, які забрали дитину з відповідної установи:
-дитиною після досягненню нею повноліття, у разі коли кошти не були використані одним з батьків чи опікуном;
Розмір допомоги при народженні
Допомога при народженні виплачуватимеься у розмірі, який не буде залежити від того, яка по рахунку дитина у сім’ї — перша, друга, третя.
Допомога при народженні дитини призначається у розмірі 41 280 гривень. Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10 320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами (860 грн. на місяць) у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Потрібно зазначити, що допомога при народженні дитини призначається опікуну на кожну взяту під опіку дитину у розмірі, установленому при народженні дитини. А у випадку якщо дитину (на яку призначають допомогу) влаштовано у дитячий заклад на повне державне утримання, допомога призначається і виплачується також у розмірі, встановленому при народженні першої дитини. Гроші при цьому перераховують на відкритий у банку рахунок дитини.
Зверніть увагу: діти, народжені до 30 червня 2014 року отримуватимуть допомогу у розмірі встановленому на дату народження дитини ( на першу дитину- 30 960,00 грн, на другу- 61 920,00 грн, на третю та наступних дітей — 123 840,00 грн.), тобто зміни з 01.07.2017 цієї категорії дітей не торкнуться.
На 2020 рік розмір допомоги при народженні без змін при призначенні: у розмірі 41280 гривень.
Виплата допомоги здійснюється одноразово у сумі 10320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Нормативно-правові документи, які можуть бути корисними щодо призначення і виплати допомоги при народженні Закон України «Про державну допомогу сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=2811-12&p=1270204897733506 Закон України «Про державний бюджет України на 2014 рік» http://zakon1.rada.gov.ua/laws/show/5515-17 Постанова Кабінету міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1751 «Про затвердження Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми» http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1751-2001-%EF&p=1270204897733506 Цю ж статтю російською мовою Ви можете знайти тут: http://i-law.kiev.ua/?p=473
Tags: 2014, 2015, допомога на дітей, допомога при народженні дитини 2013, допомога при народженні дитини 2014, порядок звернення, порядок призначення допомоги
Я народила третю дитину в 2012 році. Всю суму виплат розподілили на шість років. Передивилась купу сйтів з розясненням чи буду я всі ці 6 років отримувати дитячі за новим законодавством. Але, на жаль ,нічого не знайшла. Допоможіть з розясненням. Дякую.
Відповідь: Ми його очикуємо також від уряду. Наразі це питання не зясовано 100%, але певно що, вже нарахована допомога буде виплачуватися і надалі. Коли отримаємо розяснення- опублікуємо його окремо на сайті.
Дуже дякую за відповідь!
Нещодавно батьки дізнавалися про мою ситуацію у відповідних органах (саме про необхідні документи). Їм сказали, що потрібна якась довідка з консульства, завірена. Яка довідка і ким завірена — не зрозуміло. Сказали звернутися в консульсьво — там знають… Самі розумієте — якщо звертатися в консульсьво за незрозуміло якою довідкою, то швидше всього ви її не отримаєте. Тому я вирішила ще запитати у Вас, щоб зробити всі необхідні документи поки я тут, за кордоном.
Так, в статті у Вас написаний вичерпний перелік необхідних документів, і Закон я прочитала. Однак, Ви ж знаєте нашу українську бюрократію… В більшості випадків легше надати документи, які вони вимагають, а ніж доказувати свою правоту… На жаль…
До речі, я перечитала Вашу статтю — не можу знайти опис моєї ситуації: про народження за кордоном чи про іноземне громадянство дитини.
——-
Моє попереднє повідомлення:
Я — громадянка України, тимчасово проживаю за кордоном, де і буду народжувати дитину. Дитина не буде громадянином України. Планую повернутися в Україну до досягнення дитиною віку 12 міс. та подати документи на отримання допомоги при народженні дитини.
В Законі я не знаходжу опису процедури подачі документів на отримання зазначеної допомоги у випадку народження громадянкою України дитини за кордоном, а також про іноземне громадянство дитини.
Тому питання:
Чи можу я заявлятися на отримання допомоги при народженні дитини (нагадую — дитина не буде громадянином України)?
Чи потрібно буде подавати якісь додаткові документи в такому випадку (довідки з консульства і т.д.)?
Чи потрібно мені особисто реєструвати в своїй квартирі в Україні свою дитину чи реєстрацію дитини робить Орган праці та соціального захисту населення?
Відповідь: Ви не уважно прочитали статтю на сайті. Законодавець не розділяє дітей на громадян України і не ромадян. Він вказує одну головну умову- постійне проживання на території УКраїни дитини та отрмиувача допомоги. Тому, ознайомтесь, в статті все вказано: http://www.i-law.kiev.ua/?p=130, в тому числі і для вашої ситуації.
Відповідь: Жінки, які постійно проживають (зареєстровані) на території України і народили дитину під час тимчасового перебування за межами України, подають видані компетентними органами країни перебування і легалізовані в установленому порядку документи, що засвідчують народження дитини, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України- це з статті.
Що розуміє законодавець під легалізовано? Він зазначає, що якщо країна входить до Гаазької конвенції, тоді апостиль, не входить- легалізація. Ваших батьків вірно направили в консульство, вам необхідно прийти туди -надати ваше свідоцтво, що вам видав місцевий орган влади, вам в посольстві поставлять апостиль, як його ставлять- виписють довідку з штампом, яку потім скріпляють на вашому документі або напряму на самому документі, в залежності від виду документа. І все, апостилювання готове. Далі потрібно лише перекласти.
Я взагалі вважаю, що ніякі антикризові закони не повинні торкатися дітей і виплат на них, що діти то винні? Я думаю, що як добре пошукати і подумати, то знайдуться й інші способи покрити ті нещасні виплати…..
Відповідь: Адміністрація сайту з Вами згодна, порадимо написати таке звернення до уряду та ВРУ.
які виплати мають бути на другу дитину ,народженну у травні 2014р,що очікувати?вже закон вступив в дію?
Відповідь: Головна стаття на сайті містить відповідь на ваше питання
Доброго дня! Ви знаєте, оце переглядаю я ваші відповіді, і фраза «що це допомога, а не повне державне утримання, її не має вистачати АБСОЛЮТНО на все, ви маєте утримувати дитину, а не держава» просто бісить! Та невже 1,500 грн. — це багато? З нашими заробітними платами й так далеко не заїдеш. А ці 1,5 тис. лише на дитяче харчування ледь вистачає на місяць. А в сімї ж ще діти є. Й мамам потрібно нормально харчуватися! А якщо ше й батька за «антикризовим законом» звільняють — куди діватись? Мами вповні правомірні питання задають! Знати б куди й до кого звернутись, щоб якось відреагували й адекватно свої реформи пояснили! А так тишина — ніде ніякої інформації вичерпної неможливо знайти! Я розумію, що перед тим як зважитись на народження другої, ба, навіть, третьої дитини, потрібно думати наперед про її забезпечення. Але саме гарантія більш менш нормальної державної допомоги на перших порах багатьом сімям була поштовхом до народження 2-3 діток! Ми ж не жируємо, а хочемо просто вижити з дітками!
Відповідь: Ольга, і я, як жінка та мати, яка також має маленьку дитину, і юрист, з Вами згодна. Але передусім я має знання щодо виплати подібних допомог у сусідних держав. От наприклад, в РФ взагалі до 18 років на дітей жінки нічого не отримують, а після 18 можна витратити цей материнський капітал лише на чіткий перелік цілей, харчування та памперси в якому немає. Є інші приклади з інших сусіднів держав. Вам не подобається відповідь? Це субєктивна точка зору юристів, за запитаннями до яких ви звертаєтесь. Як ми можемо вам надати пояснення -чому закон прийнят, коли ми його не прйимали та не були законодавчими ініціаторами. А от КМУ та ВРУ може вам надати пояснення, та навіть зобовязані, якщо ви до них звернетесь письмово.
Тому щасти Вам, і якшо вам необхідно пояснення причин прийняття цього Закону- вам до законодавця, якщо вам необхідно тлумачення юристів вже прийнятого Закону, звертайтесь ло нас!
В які строки має початись виплата грошей після подачі документів? і через який період зазвичай починаються виплати?
Відповідь: Законом не встановлений строк виплати допомоги при народженні, в цілому з практичного досвіду, в різних регіонах по різному, в Дні-провську від 1 до 3 місяців, в Києві — до двох місяців.
Доброго дня! якщо дитина народилась до 1 липня 2014 року, то яка допомога надається?
Відповідь: стаття на головній сторінці сайту, містить відповідь
доброго дня скажите будь-ласка мени народжувати в мае другу дитину на яку допомогу можу розраховувать
Відповідь: стаття на сайті, на головній сторінці.
В мене друга дитина народилася у липні 2013 року.Я зараз отримую допомогу по догляду до досягнення 3-річного віку.Скажіть будь ласка мені відмінять ці виплати?Дякую!
Відповідь: Сподіваємо, що ні. Але очикуємо розяснення від законодавця.
я родила второго ребенка 13.03.2014г. но в силу обстоятельств документы на помощь смогу подать только в мае. Деньги я получу по старому закону или уже по новому? Спасибо.
Відповідь: За старим.