У міліції вже сформувалася «сумна» традиція — кожного жовтня вони намагаються отримати все більше можливостей здійснювати контроль за персональною інформацією пасажирів Укрзалізниці.
Так, УГСПЛ і цього року отримала інформацію, що на початку жовтня МВС в черговий раз внесло до Мініфранстурктури таку пропозицію. В цей раз ці пропозиції стосуються «проблемних» регіонів – Донецької, Луганської області та АР Крим.
Як і в минулих спробах МВС хоче у своїй роботі скористатися досвідом Росії і Білорусі і вносити дані з проїзних документів всіх пасажирів у спеціалізовану інформаційно-пошукову систему «Розшук-Магістраль».
Для повноцінного функціонування цієї системи необхідно, щоб у проїзному квитку зазначалося не тільки ПІБ пасажира, але дату народження та наявність паспорту, що засвідчує його особу. Ці дані система «Розшук-Магістраль» в автоматичному режимі буде зіставляти з інформацією про розшукуваних осіб.
Аргументація також не змінилася – це боротьба з тероризмом і злочинністю, більш того посилилася у зв’язку із загрозами які ідуть із зон де відбувається АТО і АР Крим.
Потрібно зазначити, що ця ініціатива є доволі сумнівною з погляду виконання поставлених завдань, оскільки злочинці, яких правоохоронці хочуть шукати за допомогою паспортних даних у квитку, здебільшого користуються підробними паспортами. Такий метод на мою точку зору є неефективним для забезпечення безпеки та виявлення терористів. Силові структури і так мають доступ до баз даних українців, зокрема паспортних, тому створення пошукової системи «Розшук-Магістраль» має на меті саме контроль за переміщенням громадян.
Як на мене боротися з тероризмом записами у квитках прізвищ і номеру паспорту все одно, що лікувати головний біль сокирою – неефективно і небезпечно. Це непропорційний захід забезпечення безпеки країни, адже є інші оперативні способи виявлення терористів, які є набагато більш ефективними для цих цілей.
Крім того, враховуючи наскільки не захищеними є персональні дані в Україні і наскільки швидко дані з автоматизованих систем стають доступними «третім» особам, серед яких можуть виявитися і ті, які можуть передати ці дані до сепаратистів в Криму і на Сході України, то власне це може спричинити додаткові ризики для проукраїнських активістів, волонтерів та лікарів, які знаходяться в цих зонах.
Існуюча пропозиція йде в розріз законодавству щодо захисту персональних даних. Так, запровадження цієї ініціативи МВС не дасть можливість реалізувати ці зміни в повній мірі у зв’язку з тим, що законом про захист персональних даних встановлено, що обробка персональних даних здійснюється для конкретних і законних цілей, визначених за згодою суб’єкта персональних даних або у випадках, передбачених законами України, у порядку встановленому законодавством.
А також, що для реалізації ініціативи міліції необхідно розробити нове програмне забезпечення та пройти процедури реєстрації баз персональних даних відповідно до Закону України «Про захист персональних даних». І що важливо, що при запровадженні цієї норми саме на Донецькій залізниці фактично Донецька залізниця повинна була б звернутися до Уповноваженого ВР з прав людини щодо реєстраціє відповідної бази даних, володільцем якої вона є, що в сьогоднішніх умовах фактично не реально.
Слід передбачити також, що запровадження вищевказаної ініціативи та неналежне збирання та передача персональних даних приведе до численних судових справ.
Протокол наради в Мінінфраструктури
Зміни до Порядку обслуговування залізничним транспортом
Пояснювальна записка до Постанови КМУ
Tags: Укрзалізниця