Положеннями ст. 46 Конституції України закріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

На реалізацію конституційних норм з 1 січня 2004 року діє Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року №1058-IV, який відповідно до його преамбули визначає принципи, засади, і механізм функціонування системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій.

Положеннями статті 42 частини четвертої цього Закону, якою регулюється порядок перерахунку пенсій у зв’язку із збільшенням середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, прожиткового мінімуму та страхового стажу, зі змінами, внесеними Законом України №107-VI від 28 грудня 2007 року «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», які в редакції даного Закону почали діяти з 01.01.08 року, передбачалось що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. У разі якщо коефіцієнт заробітної плати (доходу) із урахуванням заробітної плати після призначення (попереднього перерахунку) пенсії не зменшується, за бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону. Тобто за вибором особи, яка звернулася за пенсією, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключається період до 60 календарних місяців страхового стажу підряд за умови, що зазначений період становить не більше ніж 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим частини першої цієї статті, період, за який враховується заробітна плата, після виключення 10 відсотків тривалості страхового стажу, не може бути меншим ніж 60 календарних місяців.

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 були визнані такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними) положення пункту 35 Розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», яким вносились зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», зокрема в частині визначення показника заробітної плати та порядку проведення перерахунку.

У зв’язку з цим спільним листом Міністерства праці та соціальної політики України та Пенсійного фонду України від 11.03.09 р №20/0/18-09/039 (№4096/025-01) були приведені роз’яснення. Відповідно до вищезазначеного листа перерахунки пенсії особам у 2009 році у порядку ст. 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» проводяться з використанням показника середньої заробітної плати (доходу) в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка згідно Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» враховується для перерахунку пенсії за 2007 рік (1197,91 грн).

Дані рекомендації в більшості покладені в основу і застосовані територіальними управліннями Пенсійного фонду України при проведенні перерахунку пенсії працюючим пенсіонерам, зокрема і у 2009, і у 2010 році.

Втім, відповідно до положень, закріплених у ст. 152 Конституції України, закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність. Таким чином, з моменту визнання зазначеним рішенням Конституційного Суду України норми про внесення змін до закону неконституційною, тобто з 22 травня 2008 року, вона втрачає чинність і тим самим відновлюється дія статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» в попередній в редакції, що діяла до внесення змін, відповідно до якої встановлено, що у   разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менше ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

Надалі з початку 2009 року і на цей час норма ст. 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» будь-яким нормативно-правовим актом вищої сили не є скасованою або зупиненою, є чинною і діє на протязі часу по всій території України по колу осіб.

Абзацом першим підпункту 3 пункту 11 постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 р №530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ України №355 від 14.04.2009 р як підзаконним актом, яка доповнює і розробляє подальший порядок у тому числі проведення перерахунку пенсій пенсіонерам у 2009 році та надалі, також визначено, що за бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 Закону №1058-IV, тобто за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії.

У відповідності до положень ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України. Частина 5 ст. 4 Цивільного кодексу України визначає, що інші органи влади України можуть видавати  нормативно-правові акти, що регулюють цивільні відносини, лише у випадках і в межах, встановлених Конституцією України та законом. Пунктом 5 постанови Пленуму Верховного Суду України № 9 від 01.11.1996 р. “Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя передбачено, що якщо при розгляді справи буде встановлено, що нормативно-правовий акт, який підлягав застосуванню, не відповідає, або суперечить законові, суд зобов’язаний застосувати закон, який регулює ці правовідносини.

Також слід зауважити, що Конституційний Суд України у пункті 3 мотивувальної частини рішення від 3 жовтня 1997 року №4-зп у справі про набуття чинності Конституції України зазначив: «Конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована однопредметними нормативними актами однакової сили, які за змістом суперечать один одному. Звичайно, є практика, коли наступний у часі акт містить пряме застереження щодо повного або часткового скаксування попереднього. Загальновизнаним є й те, що з прийняттям нового атку, якщо інше не передбачено самим цим актом , автоматично скасовується однопредметний акт, якій діяв у часі раніше». Отже, за наявності декількох законів, норми яких по різному регулюють конкретну сферу суспільних відносин, під час вирішення спорів у цих відносинах суди повинні застосовувати положення закону з урахуванням дії закону в часі за принципом пріорітету тієї норми, яка прийнята пізніше та лишається діючою на момент протікання правовідносин.

Таким чином, виходячи із загальних засад пріоритетності законів над іншими підзаконними нормативними актами при вирішенні цієї проблеми  підлягає застосуванню Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 9 липня 2003 року №1058-IV, а саме нормативні положення статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», що діяли в редакції до скасування змін, внесених за Законом України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року №107-VI, та були і лишаються діючими на момент проведення перерахунку пенсії позивачу. Із змісту яких витікає, що для перерахунку пенсії застосовується показник середньої заробітної плати за рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії. Також якщо при проведенні перерахунку пенсії береться заробітна плата відповідно до абзацу першого частини першої статті 40 цього Закону, то відповідно має застосовуватись і той показник середньої заробітної плати, який береться при призначенні пенсії із заробітку відповідно до цієї ж частини першої статті 40 Закону, тобто за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії.

А отже потрібно зазначити, що відповідно до змісту цієї норми частини четвертої статті 42 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» поверненню підлягають не тільки суми пенсії, яке були призначені але не виплачені, а й ті суми, які мали бути призначені пенсіонерові.

Таким чином, при проведенні перерахунку пенсії працюючому пенсіонерові територіальне управління Пенсійного фонду України має керуватись цією діючою нормою спеціального Закону №1058-IV, а не спільним листом Міністерства праці та соціальної політики України та Пенсійного фонду України від 11.03.09 року, який не є вищим законодавчим чи підзаконним актом, а є відомчим листом, викладені положення якого містить в собі лише рекомендаційний характер і можуть бути використані як рекомендація.

 

P.S. Враховуючи наявність  Інформаційного Листа №1049/11/13-11 Вищого адміністративного суду України щодо справ по перерухунку пенсій пропоную ознайомитись із цією статтею:  http://i-law.kiev.ua/?p=399

54 комментария on На допомогу працюючим пенсіонерам щодо захисту своїх прав при перерахунку пенсії

  1. алла:

    Вибачте, опечатка в періоді розрахунку — вірно читати — з 01.04.2009 по 30.06.2015 року. Пробачте, недобачаю.

    Відповідь: з описаної вами ситуації нам не зрозуміло з чим ці вимоги повзяані і яке відношення мають один до одного факт ФОПа та пенсії. Дійсно, з 01.04.2015 року інсує норма закону, яка передбачає утримання пенсії у розмірі 15 % на суму, що перевищує 1423,50 грн., якщо ти працюєш чи ФОП (навіть якщо доходів немає, але ви не закрили ФОП). Але у вас це саме 15 % чи щось інше- не зрозуміло. Зверніться за фаховою допомогою з цим листом, або ж зробіть письмовий запит до органів УПФУ за детальним розясненням

  2. алла:

    Добрий день! Прошу пояснити ситуацію. Отримала з пенсійного фонду «бамагу», зя якої мені раптово пропонують повернути зайво отримані кошти — переплату пенсії в розмірі 5084,98 грн, яка виникла у звязку із моїм працевлаштуванням за період з 01.04.20109 по 30.06.2015 року. При цьому, в листі пенсійного фонду міститься посилання на ст. 50 ЗУ «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування». Про себе повідомляю, що отримую пенсію за свого чоловіка-інваліда війни2-ї групи, як вдова загиблого , що не одружилася вдруге. перебувала приватним підприємцем з 1998 року по 26.02.2015 року, згідно декларацій та фактично — доходу не отримувала. Наскільки правомірні вимоги пенсійного фонду, оскільки всю інформацію щодо моєї діяльності пенсійний фонд отримував з державних реєстрів та за весь цей час претензій до мене не мав.
    З повагою, пенсіонерка Алла.

    Відповідь: з описаної вами ситуації нам не зрозуміло з чим ці вимоги повзяані і яке відношення мають один до одного факт ФОПа та пенсії. Дійсно, з 01.04.2015 року інсує норма закону, яка передбачає утримання пенсії у розмірі 15 % на суму, що перевищує 1423,50 грн., якщо ти працюєш чи ФОП (навіть якщо доходів немає, але ви не закрили ФОП). Але у вас це саме 15 % чи щось інше- не зрозуміло. Зверніться за фаховою допомогою з цим листом, або ж зробіть письмовий запит до органів УПФУ за детальним розясненням

  3. Іван:

    Доброго дня!Вибачте за повторне запитання,я звертався до вас 25.06.2015 р.,дякую за відповідь, але мені до цих пір не зрозуміло, які утримання зараз, у 2015 році можливі з моєї пенсії( 15% з моєї пенсії не утримують через те, що маю посвідчення інваліда).Ніяких заяв я не подавав. Дякую.

    Відповідь: варіантів утримання декілька. Перший- ви отримуєте пенсію більше 3 мін.з.п. (1 мін.з.п.- 1218 грн), тоді відповідно до Податкового кодексу України у вас утримується 15 % ПДФО (податок).
    Другий, якщо ви отримуєте пенсію більше 1423,50 грн та працюєте, тоді на суму більше 1423,50 у вас буде утримуватись 15 % податку відповідно до ЗУ «Про загальнообовязкове державне песнійне страхування», це саме на суму вище 1423,50 грн.
    Третій- це якщо ви інвалід і працєте на держ.службі, тоді пенсія взагалі вам не виплачується

  4. Марія:

    Доброго дня.
    Я працюючий пенсіонер, у вересні 2015р буде 2 роки після призначення пенсії за віком. трудовий стаж на даний час 40 років , прошу мені підказати як можна самостійно зробити перерахунок пенсії, так як після перерахунку бажаю звільнитись з роботи.

    Відповідь: не зрозуміло ваше питання, самостійно ви можете лише перевірити за УПФУ, а так єдиним органом, хто нараховує та перераховує є УПФУ, зверніться до них

  5. Іван:

    Я працюючий пенсіонер-інвалід з 2010 року, працюю за ЦПД. Отримував пенсію держслужбовця, пенсія зросла приблизно на 300 грн за період з 2010 по 2015 рр.,пенсія за травень 2015 р.була в розмірі 3261,77 грн.За червень пенсію виплатили в сумі 2377 грн без всяких пояснень. При звертанні до ПФ пояснили, що виплачували неправомірно індексацію, і сума доутримання складає близько 7 тис грн, тобто вони збираються утримувати кожного місяця 884 грн до повного погашення перевиплати. Чи правомірно це?

    Відповідь: неправомірно, радимо оскаржувати. За помилки органів УПФУ, ви відповідальності не несете (ст. 1215 ЦК України), окрім того, утримання можливо або добровільно -за вашою заявою, або виключно на підставі рішення суду

  6. Валентина:

    Доброго дня! В родича склалась така ситуація: в 2010 році він вийшов на пенсію за вислугою (працював вчителем). В 2011 році влаштувався працювати охоронцем. Попрацював до квітня 2012 року і більше ніде не працював. Пару тижнів тому його викликали до Пенсійного фонду. Вияснилось, що йому перерахують розмір пенсії в меншу сторону через те, що він працював. Пройшло трохи більше трьох років, наскільки це правомірно? І в якому порядку йому діяти?
    Дякую за відповідь

    Відповідь: спочатку отримати письмову відповідь-пояснення про причини та правові основи такого перерахунку. далі на підставі відповіді -вже приймати рішення

  7. Ольга:

    Доброго дня! Потрібна консультація: Я працюючий пенсірнер. Пенсію оформила 4 роки назад в 50 років(20 років стажу на Крайній Півночі)В травні звернулась в ПФ для перерахунку пенсії. Отримала лист відмову написали , що пенсію мені перерахують тільки коли мені виповниться 60 років. Наскільки правомірна дана заява? Ссилаються на част.4 ст.42 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенс. страхування»

    Відповідь: неправомірна, у вас є всі підстави оскаржувати цю відмову.

  8. Тетяна:

    Звертаюся з проханням про консультацію: моя родичка в лютому минулого року вийшла на пенсію в посади вчителя, протягом року менше місяця (у грудні 2014 року) працювала на умовах ЦПД. З 01 квітня їй зменшили пенсію як працюючій пенсіонерці. Наскільки це правомірно та які документи необхідно надати, щоб пенсію виплачували в повному розмірі? Заздалегідь дякую за допомогу.

    Відповідь: надати документи (додаткова угода до договору ЦПД, лист тощо).підтверджуючі розірвання та припинення даного договору, в УПФУ

  9. гаврилюк петро:

    знову звертаюсь за консультацією відносно зарахування страхового стажу пенсійний фонд роз’яснює, що при перерахунку пенсії зараховуються тільки місяці, дні після першого числа поточного місяця, коли була пдана заява до страхового стажу не зараховуються, Страхові внески за той місяць в якому була подана заява внесені уже до 06.01.2015р, тобто заява подана11.12.2014р внески сплачені до06.01.2015р до дня видачі зарплати. Уже звертався уписьмові формі до обласогоі районногопенсійних фондів. Відповідь одна таж «тільки по місячно» порекомендуйте, куди звертатися??? до суду ?? Як вирішити дане питинннч, спір.

    Відповідь: нажаль лише в судовому порядку

  10. юрій:

    Дякую за відповідь. Якщо є судова практика на стороні пенсіонерів, то будь ласка підскажить номера судових справ. Заздалегідь вдячний.

    Відповідь: ви можете знайти її самостійно в ЄДР судових рішень

Добавить комментарий